Vin primele cifre despre viitoarea taxă de poluare aplicabilă mașinilor. Se va merge de la circa 40 de euro pe an la mașinile euro 5 și 6 și se va duce la 200 de euro pentru cele foarte poluante, non euro și euro 1.
Președintele Asociației Service-urilor Auto a anunțat primele sume, care sunt în analiză, și cele de la mașinile vechi chiar nu vor merita să fie plătite - mașina ajunge să nu mai valoreze taxa pe vreo câțiva ani.
Încă se discută, se analizează, vor fi și taxe intermediare între cele două și vor ajunge să fie apropiate ca sistem de impozitul pe proprietatea unei mașini.
Și probabil că se va plăti în același sistem. Va fi un sistem care, pe cifrele acestea, va fi foarte costisitor și pare să fie construit pentru a aduce încasări bugetare, cel mai probabil pentru a acoperi sarcina de plată a vechii taxe auto sau a timbrului de mediu, pe care guvernul trebuie să le returneze celor de la care le-a încasat ilegal.
Ca să vă faceți o idee. E propusă acea taxă de 200 de euro pe an pentru mașinile non euro și Euro 1. Avem un parc auto vechi, chiar foarte vechi, ceea ce va duce la încasări mari.
Date ceva mai vechi ale Direcției de înmatriculari arătă că avem 2,5 milioane de mașini mai vechi de 16 ani. Deci produse înainte de 2000-2001. Pe la începutul anilor 2000 au apărut normele Euro 2. Deci mașinile dinainte de acestea se înscriu la taxa maximă de 200 de euro pe an.
Și sunt peste 2,5 milioane de mașini. Rezultă jumatate de miliard de euro anual de pe urma acestei taxe. 500 de milioane totuși ipotetice, pentru că, atunci când va apărea, taxa mulți proprietari vor duce rablele la casat. Și evident mulți nu vor plăti, căci la noi e un obicei și acesta, indisciplina fiscala din lipsă de responsabilitate a autorităților.
Chiar și cu variabile vor fi încasări serioase dintr-o astfel de taxă. Parcul auto a depășit 7 milione de mașini. Se poate strânge miliardul.
Aproape jumătate de mașini second hand cumpărate anul acesta
Drumurile din România sunt sufocate de maşini vechi. Aproape 475.000 de autoturisme second hand au fost cumpărate în primele 11 luni ale anului, un salt de peste 71% comparativ cu aceeaşi perioadă din 2011, potrivit datelor oficiale.
Asta înseamnă că românii au cumpărat de aproape cinci ori mai multe maşini rulate decât autoturisme noi.
Preferatele românilor printre maşinile la mâna a doua sunt: Volkswagen, Opel şi Ford.
Piaţa maşinilor noi nu a avut însă aceeaşi evoluţie: au fost înmatriculate, din ianuarie până în noiembrie, puţin peste 98.000 de unităţi, cu 14% peste nivelul din 2016. Iar la achiziţia unei maşini noi, cei mai mulţi români aleg Dacia.
Peste 7 milioane de maşini erau înamtriculate la finalul anului trecut în România, dintre care peste un milion doar în București.