Dosarele DNA din spatele său, gestionarea proastă a proiectului autostrăzii Sibiu – Orăștie, lotul 3, sutele de milioane de euro ce trebuie plătite acum de la buget drept consecințe, nu l-au împiedicat de ministrul Transporturilor, Lucian Șova, să îl numească pe Narcis Neaga, director general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere până în decembrie 2015, în funcția de director general al Companiei Naționale de Investiții Rutiere.
Foto: Narcis Neaga, director CNAIR până în decembrie 2015, se va ocupa acum de noile investiții
După ce a gestionat dezastruos proiectul lotului 3 din autostrada Sibiu - Orăștie în calitate de director general al CNAIR, Narcis Neaga va avea ocazia să se ocupe de implementarea altor proiecte similare.
El a fost numit joi în funcția de director general intermar al CNIR, Compania Națională de Investiții Rutiere, cu un mandat de patru luni. CNIR este o companie înființată acum câțiva ani dar care n-a avut niciun fel de activitate până acum. Interimatul lui Narcis Neaga are toate șansele să se transforme într-un permanent. Ștefan Ioniță omologul său de la CNAIR, se află la șefia companiei de peste un an, fiind la a patra prelungire a mandatului său. Legal însă se permite doar o prelungire a mandatului interimar, în cazuri bine precizate.
Narcis Neaga a fost demis în decembrie 2015 de către ministrul Transporturilor de atunci, Dan Costescu după ce un raport făcut de Corpul de Control al ministrului indica numeroase nereguli în gestionarea contractului, management prost al acestuia și învinovățea conducerea de atunci a companiei pentru această situație.
El a decis deschiderea lotul 3 cu câteva zile înainte de al doilea tur pentru alegerile prezidențiale la care participa și șeful său, premierul de atunci Victor Ponta.
Corpul de control al Ministerului Transporturilor a propus ministrului de la acea dată ”sesizarea organelor abilitate cu privire la nerespectarea de către proiectant, constructor, diriginte de șantier a prevederilor legii privind calitatea în construcții și cu privire la modul în care a acționat conducerea CNADNR în derularea contractului.”
Situația autostrăzii Sibiu Orăștie a creat numeroase probleme. Lucrările de reparații au fost plătite de statul român și nu de constructorul italian Impregilo – Salini, statul a devenit bun de plată cu daune de zeci de milioane de euro către constructor, iar Comisia Europeanpă a pus problema retragerii finanțărilor acordate României pentru realizarea acestei autostrăzi.
În urmă cu câțiva ani Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România a fost spartă în douăp respectiv o Companie Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), condusă de Ștefan Ioniță, director aflat într-un interimat permanent, și o Companie Națională de Investiții Rutiere care va fi condusă de Narcis Neaga și care s-ar ocupa de noile investiții. Specialiștii în domeniu au avertizat însă asupra dificultății și lipsei de logică a acestei măsuri, printre care lipsa inginerilor specializați în proiectare, lipsa echipamentelor și a softurilor necesare proiectării. Nu in ultimul rând ar fi vorba și de concurența neloială făcută de CNIR firmelor private de proiectare.
Citește și ”Dosarele DNA ale autostrăzii Sibiu - Orăștie, îngropate unul câte unul?”