După ce a răspuns ani buni de avizarea proiectelor de drumuri, în calitate de director tehnic al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și de director pentru DN și variante de ocolire, Ștefan Ioniță, actualul director general al companiei, a decis să renunțe la construirea insulelor de calmare. ”Sunt construite prost”, recunoaște el.
După ce ani buni s-a încăpățânat să construiască insule în mijlocul drumurilor naționale pentru așa-zisa ”calmare a traficului” și în pofida numărului mare de accidente grave petrecute pe acestea, CNAIR a luat o decizie radicală. Va opri realizarea insulelor, iar pentru lucrările în derulare vor fi modificate proiectele astfel încât insulele să nu mai fie făcute.
”E clar că sunt construite prost. Într-adevăr, se pare că proiectul produce disconfort participanţilor la trafic, neobişnuiţi cu aceste măsuri care veneau tocmai să atenueze şi să nu creeze probleme. Acum sunt semnalate aceste lucruri (accidente grave - n.red.). De aceea conducerea CNAIR a luat decizia să stopeze proiectul, am comandat un audit de siguranţă rutieră care ne-a fost pus la dispoziţie. Pentru contractele care încă nu au început acestea vor fi sistate, pentru cele în derulare vor fi emise dispoziţii de şantier astfel încât să se corecteze aceste insule”, a spus zilele trecute Ştefan Ioniţă.
Directorul CNAIR a precizat că acest proiect a început la recomandarea Băncii Mondiale şi a fost implementat pe suport tehnic aferent acestei investiţii, fiind avizat de Poliţia Rutieră. Însă numeroasele probleme create în trafic au determinat conducerea CNAIR să comande un audit de siguranţă rutieră care ”într-adevăr, susţine că trebuie făcute anumite modificări”.
”Vom da nişte dispoziţii de şantier care vor veni să corecteze toate aceste insule şi se vor atenua astfel încât să fie adaptate. Iar la ieşirea din localităţi acea şicană ar trebui să fie numai pe sensul de intrare, nu pe sensul de ieşire, să fie un semicerc. Necesitatea lor este dovedită ca fiind bună, sunt implementate şi afară şi sunt menite să protejeze pietonii de anumiţi şoferi care uită că trebuie să adapteze viteza de circulaţie în localităţi”, afirmă directorul CNAIR.
Dacă aceste măsuri funcționează în alte țări, în România mai degrabă dau bătaie de cap automobiliștilor din câteva motive autohtone. Insulele sunt fie nesemnalizate luminos, fie rămân fără semnalizări din cauza hoților sau după distrugerea semnalizărilor în accidente. În ultimii ani zeci de persoane și-au pierdut viața după acroșarea insulelor, în special pe drumurile naționale din vestul țării, respectiv DN 79 (Oradea-Arad), DN 13 (Brașov-Sighișoara-Tg.Mureș), DN1 (București-Brașov-Borș).