Podul construit peste Dunăre la Brăila, al treilea pod suspendat ca dimensiune din Europa, va fi dat în circulaţie pe 6 iulie, a anunţat, vineri, Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu.
„Am hotărât împreună cu colegii, şi cu autorităţile publice locale, şi cu colegii de la CNAIR, şi cu antreprenorul sau companiile care au lucrat aici, pentru că nu e vorba doar de una singură, ca darea în circulaţie să fie făcută cât de repede putem şi asta înseamnă 6 iulie. În 6 iulie vom putea să dăm în circulaţie, pe varianta Măcin. Lucrările sunt în proporţie de aproape 100% finalizate. Mai sunt câteva lucruri de pus la punct. În rest, toate sunt finalizate”, a declarat Sorin Grindeanu după o vizită la podul de la Brăila, conform Agerpres.
Potrivit ministrului Transporturilor, pentru a permite demontarea macaralelor, circulaţia pe pod va fi restricţionată pe timpul nopţii pentru o perioadă.
„Vor mai urma lucrări. Aşa cum bine ştiţi, până la sfârşitul anului trebuie dată în circulaţie şi varianta Jijila şi se va termina şi aceasta, dar, următoarele săptămâni după darea în circulaţie vor trebui demontate aceste macarale mari. Şi atunci am avut de ales între două variante: ori mai ţinem o lună şi ceva, două până reuşesc să dea jos aceste macarale, să le demonteze, şi-ar însemna să treacă tot sezonul estival, când va fi folosit foarte mult acest pod, ori să facem un program astfel încât să poată fi folosit podul, iar anumite ore să fie folosite pentru demontarea acestor macarale. Ca să fiu mai exact, şi cred că este decizia corectă, de a lăsa deschisă circulaţia tot weekendul, fără niciun fel de întrerupere, pentru că noi credem că va fi cea mai circulată perioadă şi, de asemenea, de dimineaţa de la 6:00 până seara la 8:00-9:00, să fie deschisă circulaţia, urmând ca pe timpul nopţii să poată să facă aceste lucrări de demontare a macaralelor, aceste lucrări neputând fi făcute sub trafic, pentru că ar pune în pericol viaţa celor care vor folosi acest pod. Cred că e varianta corectă pentru ca acest pod să se poată folosi mai repede, urmând ca într-o lună şi jumătate, două, cât durează toată această demontare, să se termine aceste lucrări şi să poată fi folosit podul pe întreaga perioadă a zilei”, a precizat Grindeanu.
Președintele, premierul, reprezentanți ai CE, ambsadori - invitați de CNAIR
Întrebat dacă preşedintele Klaus Iohannis va veni la inaugurare, ministrul Transporturilor a spus că beneficiarul, CNAIR, trimite invitaţii la Administraţia Prezidenţială, Parlament, prim-ministru, Comisia Europeană şi la cel puţin doi ambasadori, al Italiei şi al Japoniei, „pentru că sunt companii care provin din acea ţară”.
„Am trimis invitaţie sau o să trimitem şi către vicepremier, domnul Salvini, o să vedem dacă va veni, poate nu în 6 iulie sau poate când se va termina şi partea cealaltă”, a mai afirmat Grindeanu, întrebat dacă a fost invitat premierul Italiei.
La rândul lui, europarlamentarul PSD Mihai Tudose a declarat că „din ‘84 toată lumea vrea să facă podul”.
„Sunt convins că toţi cei care au spus că doresc să îl facă chiar şi-au dorit să îl facă, mai puneţi dvs nişte ghilimele, pe ici pe colo, dar toată lumea a vrut să îl facă. Primul demnitar care a făcut ceva concret este Sorin Grindeanu, când a fost prim-ministru, în 2017, în februarie. A venit la Brăila, a preluat ca premier problema şi în înţelegere cu Consiliul Judeţean Tulcea, pe programul ITI Delta, s-au mutat nişte bani pe construcţia acestui pod, pe conectivitate”, a afirmat Tudose.
El a precizat că pe mandatul premierului Grindeanu s-a asigurat finanţarea şi el s-a chinuit să facă restul.
„S-au mai chinuit unii să îl blocheze, că nu le plăcea din diverse motive, din păcate unele au fost politice, blocaj politic, să nu cumva să semneze cineva această lucrare”, a completat Tudose.
Construcția podului și drumurilor conexe
Construcţia podului suspendat peste Dunăre a început în anul 2017.
Pentru realizarea lui s-au folosit aproximativ 81.000 kilometri de fir de oţel, greutatea totală a celor două cabluri principale fiind de 6.700 tone. Tablierul metalic este format din 86 de segmente cu o greutate totală de 20.800 de tone, iar fiecare are o greutate medie de 250 de tone.
Lungimea podului este de 1.974 metri, din care 1.120 de metri reprezintă deschiderea centrală, la care se adaugă două deschideri laterale de 489 de metri pe malul dinspre Brăila şi 364 de metri pe malul dinspre Tulcea. La momentul finalizării, va fi al treilea pod din Europa din punctul de vedere al deschiderii centrale şi al lungimii.
Lungimea drumului principal Brăila - Jijila este de peste 19 kilometri, iar lungimea drumului de legătură cu DN22 Smârdan - Măcin este de peste 4,3 kilometri.
Constructorul Drumului Expres Galaţi - Brăila este Asocierea SA&PE Construct - Spedition UMB - Tehnostrade, valoarea contractului fiind de 2,375 miliarde de lei cu TVA.
Editor : A.C.