Bugetul Ministerului Transporturilor pe anul viitor pare a fi o recunoaștere a incapacității acestuia de a cheltui banii avuți al dispoziție, dar și o dovadă a lipsei de resurse financiare la buget, pentru acoperirea în 2018 a cheltuielilor în creștere cu salariile.
Decât să prevezi în buget o grămadă de bani, pentru ca în final să cheltui doar trei sferturi din aceștia, mai degrabă prevezi de la început doar trei sferturi, cu speranța că îi vei cheltui pe toți. Acesta pare a fi principiul care stă la baza proiectului de buget al Ministerului Transporturilor pentru 2018, dat publicității zilele trecute de către Ministerul de Finanțe.
Care sunt cifrele
Pentru acest an propunerea de buget a fost de 13,76 miliarde lei, după o execuție preliminată pentru 2016 de 9,4 miliarde lei. Din cele 13,76 miliarde lei au fost cheltuiți doar 9,05 miliarde lei, potrivit execuției preliminate pe acest an. Ca urmare, având nevoie de banii necesari acoperiririi cheltuielilor salariale în creștere pe anul viitor, Guvernul nu s-a mai străduit să dea mai mulți bani la Transporturi. Propunerile sunt ca Ministerul să aibă anul viitor 9,13 miliarde lei, deci 66% din suma propusă la începutul lui 2017. Este doar un pic mai mult față decât reușește să cheltuiască Ministerul Transporturilor în 2017 de 9,05 miliarde lei.
Scăderile la capitolele de propuneri pe 2018 apar la toate capitolele. Programul de modernizare a drumurilor naționale are o propunere pentru anul viitor de 686,29 milioane lei, față de 965 milioane lei anul acesta (execuție bugetară de 705 milioane lei). Autostrăzile vor primi 1,71 miliarde lei, față de 4,32 miliarde lei în acest an. Desigur, din toți banii Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a cheltuit doar 1,44 miliarde lei, potrivit execuției preliminate pe acest an. Și la celelalte capitole apar scăderi. Reparațiile curente la calea ferată primesc 39,96 milioane lei, de la 89,87 milioane lei în 2017. Singura majorare apare la întreținerea infrastructurii rutiere, de la 304 milioane lei la 331 milioane lei, în condițiile în care pe acest an se așteaptă o execuție preliminată (bani cheltuiți efectiv) de 257 milioane lei.
Care sunt prioritățile:
Infrastructura rutieră:
- continuarea lucrărilor la autostrada Lugoj – Deva, autostrada Sebeș Turda;
- revizuirea documentației tehnico-economice și începerea lucrărilor pentru autostrada Pitești-Sibiu;
- realizarea coridoarelor de legătură cu autostrăzile, prin intermediul drumurilor europene și drumurilor expres;
- continuarea programului de construcție a variantelor de ocolire (ex: Târgu Mureș, Bacău, Cărei, Craiova Sud, Târgu Jiu, Caracal , Comarnic, Bușteni, Câmpina, Mihăileşti, Săcuieni);
- reabilitare poduri și pasaje (ex: reabilitare pod Giurgiu peste Dunăre, pasaje supraterane peste drumul de centură al municipiului Oradea).
Infrastructura feroviară:
- modernizarea/reabilitarea liniei de cale ferată Frontieră - Curtici- Arad –Simeria- Coslariu –Sighișoara;
- modernizarea stațiilor de cale ferată;
- modernizarea instalațiilor pentru creșterea siguranței circulației;
- reabilitarea liniei de cale ferată km 614 – Simeria.
Metrou:
- extinderea rețelei de metrou, prin execuția tronsoanelor 1 Mai-Otopeni, Eroilor- Universitate-Piața Iancului, Parc Bazilescu-Straulești;
- reabilitarea rețelei de metrou pe tronsonul Berceni-Pipera;
- modernizarea instalațiilor de acces la metrou și instalațiilor de ventilație.
Infrastructura aeriană:
- modernizarea aeroporturilor și aerodromurilor, conform prevederilor MPGT.
Infrastructura navală:
- lucrări de infrastructură în vederea dezvoltării de terminale specializate, în portul Constanța Sud-Mol 3S și 4S în portul Constanța;
- modernizarea infrastructurii portuare, prin asigurarea creșterii adâncimilor șenalelor și bazinelor și a siguranței navigației în Portul Constanța (S1);
- realizarea unei dane specializate, într-o zonă cu adâncimi mari.
- platformă industrială în portul Constanța Sud;
- îmbunătățirea condițiilor de navigație pe Dunăre între Călărași şi Brăila, km 375- km 175;
- modernizare ecluze - echipamente și instalații la Canalul Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă Midia – Năvodari;
- modernizarea porturilor dunărene și dezvoltarea acestora.
Transport Intermodal:
- realizarea de centre intermodale, prin accesarea unor proiecte cu finanțare europeană (locații prioritare: Timișoara, Oradea, Cluj-Napoca, Bacău).
- Implementarea acestor proiecte/programe va conduce la asigurarea unei infrastructuri de transport extinse, moderne și durabile, care va contribui la dezvoltarea economiei
românești.