Carburanții s-au scumpit accelerat în ultimele luni, ca urmare a creșterii prețului petrolului. Șoferii lasă acum la pompă cu un leu mai mult ca în aprilie anul trecut, pentru un litru de benzină, care a trecut iar de 5 lei și 50 de bani. Scumpiri au fost și la motorină. Dacă majorarea prețurilor la pompă va continua, vom vedea efectele și la raft.
Anul trecut, în luna aprilie, un litru de benzină costa 4,51 de bani, iar cel de motorină era 4,71 de bani. La un an distanță, la pompă se înregistrează o creștere de 22% în cazul benzinei și de 14,8% în cazul motorinei. Asta înseamnă că un șofer plătește pentru un litru de benzină 5,50 de bani, iar pentru un litru de motorină aproximativ 5,42 de bani.
Șoferii spun că resimt creșterea prețurilor la carburanți și unii se gândesc să apeleze la alte mijloace de transport:
- Benzină 95, 5,40 lei litrul. E mult?
- Față de anul trecut, când era mai jos cu un leu, cred, da. Problema e că în continuare crește, nu se oprește.
-V-ați făcut un calcul cât dați pe lună pe benzină?
-Cred că peste o mie de lei pe lună. Peste.
-E mult raportat la salariu?
-Foarte mult.
În aceste condiții, unii șoferi se gândesc să renunțe la mașină, cu atât mai mult cu cât și vremea se încălzește.
- Sper ca în felul ăsta oamenii să se orienteze către alte mijloace de transport, inclusiv eu doresc să-mi iau o trotinetă, să scap de mașină, sincer, e durere.
Adrian Negrescu - analist economic: "Creșterea prețului carburanților din România trebuie pusă în legătură cu avansul prețului petrolului de la nivel mondial care crește de la o lună la alta. Anul trecut pe vremea aceasta petrolul era undeva la 22 de dolari, acum este undeva la 65 de dolari".
Prețurile la pompă au început să crească din noiembrie
Potrivit datelor Oil Bulletin, serviciul de monitorizare a prețurilor la carburanți al Comisiei Europene, românii plătesc, în continuare al doilea cel mai mic preț din Europa la benzină și motorină, după bulgari. Scumpiri ale carburanților au avut loc și în alte state din Uniunea Europeană, chiar dacă gradul de utilizare a şoselelor de pe continent este, în medie, cu 30% sub nivelul înregistrat înaintea pandemiei.
O explicație o reprezintă întreruperile de producţie în condițiile în care mai multe rafinării din nord-vestul Europei au fost scoase recent din funcţiune pentru lucrări de mentenanţă sau întreruperi neprogramate.
Editor : Alexandra Andronie