Deși este obligatoriu pe o autostradă, conform cerințelor UE, Sistemul Inteligent de Trafic (ITS) va lipsi la deschiderea circulației pe lotul 3 din autostradă Sibiu Orăștie. Fără ITS nu se va putea face nici recepția lucrărilor, iar autostrada va fi deschisă fără recepția obligatorie la încheierea lucrărilor.
Foto: swarco.ro
Obligatorii pe orice autostradă a căror construire s-a făcut din fonduri UE, sistemele inteligente de transport ITS nu vor fi funcționale la deschiderea traficului pe autostrada Sibiu Orățtie în perioada următoare, potrivit informațiilor furnizate de către Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România, dar și de specialiști în domeniu consultați de către Digi24.ro.
Sistemul, ce are în componență și o rețea de cabluri îngropată pe traseul autostrăzii, a fost dezafectat pentru efectuarea lucrărilor de reparație. Mai mult, deoarece are o construcție înseriată, nu vor funcționa nici sistemele ITS de pe loturile 1 și 2 situate spre Orăștie.
”În prezent, pe autostrada Sibiu-Orăștie, sistemul ITS este funcțional pe lotul 4. Sistemul de comunicații aferent loturilor 1 și 2 este finalizat, dar momentan nu este operațional, deoarece sistemul de comunicații aferent lotului 3 este în lucru și nu se poate realize conexiunea la centrul de monitorizare Săliște (lotul 4)”, spune CNADNR într-un răspuns adresat Digi24.ro
”Definitivarea sitsemului presupune repararea acestuia. Estimăm că, pe autostrada Sibiu-Orăștie, sistemului ITS va fi integral funcțional în anul 2017. Lucrările aferente sistemului de comunicații ITS pentru lotul 3 se vor achiziționa în perioada următoare, deoarece contractual încheiat în anul 2011 a fost reziliat la începutul anului 2016”, mai afirmă compania.
Sistemul pentru întreaga autostradă Sibiu Orăștie a fost subcontractat de constructorul acesteia, firma italiană Salini-Impregilo, companiei italiene SIELTE S.A. (Società Impianti Elettrici e Telefonici S.p.A). Specialiștii spun că chiar dacă a fost reziliat contractul cu Salini Impregilo, fiind vorba de un contract FIDIC, CNADNR are obligația să reia lucrările tot cu SIELTE. Mai mult firma italiană este deținptoarea drepturilor de autor pe softul folosit la sistemul ITS.
De ce este important ITS
Deschiderea traficului fără sistemul ITS nu este lipsită de importanță. ITS asigură funcții importante care țin de siguranța circulației (informații ale autoritaților privind accidentele petrecute), condițiile meteo existente prin senzorii montați în asfalt, punctele în care traficul este aglomerat. Sisteme ITS sunt responsabile și cu recunoașterea automată a plăcuțele de înmatriculare în vederea eventualei taxări a utilizarii drumului (vigneta) și a depășirii vitezei. ITS monitorizează elementele de infrastructură și detectează eventuale acte de vandalism, de deteriorare de bunuri sau de furturi de elemente componente ale rețelei. Tot prin acest sistem se cântărește static și/sau dinamic un vehicul și se alertează poliția în cazurile de depășire ale gabaritului.
Fiind vorba de un sistem important, absența ITS împiedică efectuarea recepției finale la încheierea lucrărilor. Ori, Comisia Europeană ar putea decide anul viitor retragerea fondurilor alocate României pentru trei din cele patru tronsoane de autostradă din cauza absenței ITS și recepției finale.
Autostrada ar trebui deschisă în jurul datei de 10 octombrie. Ploile din aceste zile ar putea amâna momentul.
Deși sunt considerate elemente moderne ale autostrăzilor din prezent, multe autostrăzi din România sunt lipsite de sistemele ITS. Este vorba în special de proiectele finanțate de la buget, cum legislația națională, spre deosebire de cea europeană, nu obligă la realizarea ITS. Potrivit CNADNR, autostrăzile pe care există sisteme ITS sunt: A1 București – Pitești, A2 București – Cernavodă la pozițiile kilometrice 64, 105,111, A2 Cernavodă – Constanța, Nădlac – Arad, loturile 1 și 2, Varianta de ocolire Arad și Autostrada Orăștie – Sibiu, lot 4.