Federaţia Naţională Feroviară Mişcare Comercial Vagoane va declanşa, pe 15 septembrie 2023, o grevă de avertisment, care vrea să atragă atenţia asupra „unor teme care nu mai pot fi ţinute în mape, pe holurile Ministerului Transporturilor sau ale Guvernului”.
„Precizăm că întreaga procedură legală de declanşare a conflictului de muncă, potrivit dispoziţiilor legale în materie, a fost parcursă iar 'detaliile' prin care s-a încercat amânarea sau anularea protestului nostru au fost la rândul lor depăşite, rezolvate. Din păcate, aşa cum s-a întâmplat în fiecare guvernare care s-a angajat să rezolve problematica căii ferate, aflată, aşa cum bine se ştie, de ani şi ani de zile, în moarte clinică, noi, ceferiştii, constatăm că agenda politicienilor care preiau managementul căii ferate nu corespunde cu lista de priorităţi formulată cu claritate şi public de către lucrătorul feroviar”, se arată într-un comunicat al Federaţiei, remis miercuri Agerpres.
Printre motivele care stau la baza deciziei de organizare a grevei de avertisment se află: lipsa bugetelor de venituri şi cheltuieli aprobate pe anul în curs, ceea ce conduce inevitabil la un blocaj generalizat în sectorul feroviar, dar şi lipsa finanţării strategice şi coerente a căii ferate.
„Pentru readucerea structurii feroviare româneşti la parametrii europeni este nevoie de un proiect de ţară corect coordonat cu structurile europene şi finanţat cu câteva zeci de miliarde de euro. Până în acest moment, un astfel de proiect nu a fost finanţat, iar deschiderea unor şantiere pe coridoare de transport dedicate strict interesului european lasă în paragină restul ţării”, atrag atenţia ceferiştii.
Aceştia reclamă totodată lipsa de investiţii în material rulant de calitate şi modern.
„Nu există un plan de investiţii solid în ceea ce priveşte înlocuirea completă a parcului de locomotive şi vagoane cu care lucrează astăzi CFR Călători. Românii cu greu se vor întoarce în vagoane, în astfel de condiţii. Politicienii aflaţi în fruntea Ministerului Transporturilor ar trebuie să ştie că excepţiile întăresc întotdeauna regula, motiv pentru care o simplă fotografie lângă un vagon de călători recondiţionat, nu rezolvă problema”, spun ei.
Lipsa salariilor corecte la calea ferată, salarii motivante care să permită înlocuirea unor generaţii de ceferişti este o altă problemă ridicată de sindicalişti.
„Se aminteşte din ce în ce mai rar că în astfel de condiţii de salarizare, dar mai ales având în vedere relaţia greşită care se construieşte între management şi lucrătorii feroviari, companiile de stat de la calea ferată, unităţi strategice pentru economia românească, vor rămâne fără angajaţi. Deja, deficitul de angajaţi depăşeste 6.000 de oameni, iar orele suplimentare înregistrate sunt de ordinul zecilor de mii”, se precizează în comunicat.
Federaţia Naţională Feroviară Mişcare Comercial Vagoane aduce în discuţie şi problemele din ce în ce mai multe şi nerezolvate care au legătură cu statutul personalului feroviar, lege votată de Parlamentul României, care nici până astăzi nu generează tot setul de efecte pentru beneficiarul său, lucrătorul feroviar.
„Iată câteva dintre cele mai importante probleme care rămân nerezolvate. Trebuie doar să mai amintim despre condiţiile de muncă din gări, depouri, revizii de vagoane, linii sau instalaţii, fie vara sau iarna, la temperaturi imposibile. Este important să mai precizăm că multe, prea multe din exigenţele siguranţei circulaţiei feroviare cu care sunt operate transporturile pe calea ferată se rezolvă doar datorită priceperii şi improvizaţiilor inginerilor şi lucrătorilor feroviari. Ca atare, cerem mass-media şi societăţii româneşti, în ansamblul acesteia, să ofere atenţie grevei de avertisment pe care o organizăm şi solicităm înţelegere tuturor beneficiarilor de transport faţa de acţiunea noastră de protest social. Dacă am ajuns în acest punct, asta înseamnă că tot ce se putea discuta s-a discutat şi tot ce se putea negocia s-a negociat. Niciun fost ministru al transportului şi nici actualul nu va putea spune că Federaţia Naţionala Feroviară Mişcare Comercial Vagoane nu a dat dovadă de flexibilitate şi înţelegere şi nu a avut răbdarea cuvenită. Însă, nici răbdarea nu s-a dovedit a fi o soluţie. De această dată, însă, colegii noştri, ceferiştii sindicalişti din România, ne-au mandatat să anunţăm întreaga societate că pe 15 septembrie 2023 greva noastră de avertisment vine să atragă atenţia asupra unor teme care nu mai pot fi ţinute în mape, pe holurile Ministerului Transporturilor sau ale Guvernului. Problemele sunt foarte grave şi privesc direct economia şi societatea românească”, mai transmite cea mai mare şi mai reprezentativă organizaţie sindicală a ceferiştilor din România, afiliată la Blocul Naţional Sindical.
Editor : Liviu Cojan