La Direcţia de Drumuri Judeţene Iaşi lucrează de trei ori mai puţini ingineri specializaţi în construcţia de drumuri faţă de cât ar fi necesar. Din acest motiv, verificările de pe şantiere sunt făcute şi de angajaţi care nu au nicio legătură cu domeniul, cum ar fi mecanici sau electricieni.
Angajaţii care se ocupă de şoselele din judeţul Iaşi sunt drumari doar cu numele. Câţiva dintre ei au cursuri de specialitate, restul au terminat facultăţi fără nicio legătură cu acest domeniu. Chiar dacă studiile nu îi recomandau pentru o astfel de meserie, li s-au dat în grijă cei 1.000 de kilometri de drumuri judeţene.
Din cei 28 de angajaţi ai Direcţiei de Drumuri Judeţene din Iaşi doar patru sunt ingineri specializaţi în construcţia de drumuri. Până acum două luni, când s-au făcut angajări, erau însă doar doi specialişti. Pentru că nu sunt suficienţi ingineri, verificarea lucrărilor a fost delegată şi către angajaţi fără calificările necesare.
„Aveam zootehnişti, electricieni, mecanici, care făceau dirigenţie şi mergeau la lucrările de drumuri”, confirmă Maricel Popa, președintele Consiliului Județean Iași.
„Sunt ingineri consilieri superiori care nu au calificare în drumuri. Avem şi personal încadrat cu contract limitat în timp la care se va renunţa cu noua organigramă, că nu se încadrează. Unul este inginer civilist, o doamnă, iar alt coleg este inginer electronist. Nu ştiu cum a fost angajat, nu este problema mea, s-a dat concurs”, spune Sorin Babliuc, directorul Direcției de Administrare a Drumurilor Județene Iași.
Numai în ultimii doi ani, angajaţi fără studii în domeniu au supervizat lucrări de 15 milioane de lei pe drumurile judeţene din Iaşi. Nu puţine au fost situaţiile în care s-au comis erori.
„Dacă luăm un caz concret, întreţinerea de vară de anul trecut, un inginer de drumuri ştia că trebuie să facă şanţuri, trebuia să taie acostamentele, trebuia să asigure scurgerea apelor, să refacă podeţele, lucrări care asigură pe viitor viabilitatea drumului. Nu s-au făcut”, spune Daniel Achiței, fost director DADJ Iași.
„Trebuie să cunoască materialele care se folosesc în domeniul respectiv, trebuie să aibă experienţă cât de cât bogată şi în problema legată de execuţie pentru ca altfel, dacă nu ştii, constructorul te poate păcăli foarte uşor”, spune prof. Univ. Nicolae Botu, de la Facultatea de Construcții.
Conducerea Consiliului Judeţean vrea acum să modifice organigrama şi să angajeze cel puţin 10 ingineri specializaţi în drumuri şi poduri.