Cinci avioane TAROM cu probleme, în 24 de ore. CIAS face anchetă
În doar 24 de ore, cinci avioane TAROM au avut probleme. Vineri, cursa care ar fi trebuit să plece de la Bucureşti la Timişoara, la ora 12:40, a decolat cu o întârziere de aproape două ore din cauza unei probleme tehnice. Cursa Bucureşti - Iaşi, cu plecare la 17:20, a fost anulată, iar Bucureşti - Munchen a plecat cu o oră şi jumătate întârziere.
Cursa spre Satu Mare a revenit, joi, pe Aeroportul Henri Conadă, de lângă Capitală, la aproape un sfert de oră după decolare. Avea probleme la retragerea trenului de aterizare. Tot ieri, un zbor spre Iaşi a ratat decolarea. Compania a transmis că echipajul a simţit vibraţii la roata se sub botul aeronavei. Vineri, o un avion care trebuia să ajungă la Timişoara a decolat cu 2 ore întâziere din cauza unui difuzor stricat, care a trebuit înlocuit.
„Este jenant ce se poate întâmpla, absolut jenant”, comentează un călător.
„Defecțiuni tehnice. Am fost cuminți, am așteptat, n-am avut încotro”, spune altul.
Centrul de Investigații pentru Siguranța Aviației Civile a deschis o investigaţie pentru unul dintre incidente, cel privind cursa către Iaşi. Există informaţii că aeronava a lovit luminile de balizaj ale pistei.
Mihaela Popa, senator PNL, pasager: „A pornit şi a început decolarea. După care s-a văzut că s-a întâmplat ceva. Frânarea a fost bruscă. Ne-au întors înapoi şi au chemat asistenţa tehnică. A vibrat. Chiar pilotul ne-a spus că o roată vibrează. Senzaţia, ce să vă spun a fost cumplită, pentru că avionul prinsese viteză după care a frânat şi s-a balansat.”
Întrebat despre desele defecţiuni ale aeronavelor TAROM, ministrul Transporturilor dădea vina, acum câteva zile, pe vechimea aeronavelor.
Sorin Buşe, ministrul Transporturilor: „Este vorba de starea tehnică a aparatelor, probabil că acolo este un element unde trebuie să lucrăm, să îmbunătăţim în aşa fel încât să nu mai fie întârzieri, aeronave care nu sunt disponbile, curse la care se renunţă sau se întorc sau alte incidente.”
TAROM foloseşte în prezent trei tipuri de avioane - Boeing, Airbus şi ATR - iar asta presupune costuri foarte mari de întreţinere. În plus, vechimea medie a flotei este de 16 ani.
Compania aeriană de stat are în prezent 22 de aeronave, însă de la finalul acestei luni renunţă şi la ultimul din cele doua Airbus-uri A310. Celalalt nu ma zboară de la jumătatea lunii septembrie. În locul lor compania vrea să închirieze avioane moderne care să nu fie mai vechi de 5 ani.
O aeronavă a companiei TAROM, care urma să ajungă la Iași, a ratat joi seară decolarea de pe Aeroportul Otopeni, din cauza unei probleme tehnice. În acest caz, CIAS a deschis o anchetă.
„Au fost mai multe decolări și întoarceri, însă noi investigăm doar cazul TAROM București - Iași. Este vorba despre o investigație și nu o anchetă, pentru că ancheta presupune găsirea vinovaților, iar noi vrem să ne dăm seama de ce s-a ratat decolarea. În cadrul investigației avem în vedere mai multe componente: și procedurile de pe aeroportul Otopeni și cum a acționat pilotul, deci nu e doar TAROM”, a precizat șeful CIAS, transmite Agerpres.
Nicolae Stoica a ținut să sublinieze că pasagerii TAROM pot călători în siguranță, existând foarte multe cazuri de întreruperi de decolări sau ratări ale aterizării, care nu intră în sfera evenimentelor ce se investighează.
„Desfășurăm o investigație ca să vedem de ce s-a ratat decolarea. Asta nu înseamnă că reprezintă un pericol. Sunt foarte multe întreruperi de decolare sau ratări ale aterizării, care nu intră în categoria evenimentelor care se investighează. Aici este un caz care ridică anumite semne de întrebare. Că au fost alte întreruperi sau întârzieri... nu ne ocupăm de asta. Noi ne ocupăm doar de evenimente care ar putea să reprezinte o problemă de siguranță. Care ar putea să reprezinte, pentru că s-ar putea ca și cazul acesta să nu reprezinte o problemă de siguranță și pilotul să fi luat cea mai bună decizie, aceea de a întrerupe decolarea. Faptul că s-a ratat aterizarea se încadrează în Regulamentul 996 și Anexa 13 într-o anumită categorie de eveniment și trebuie investigat”, a explicat el.
Oficialul CIAS a mai spus că investigația „va dura un pic”, deoarece cutiile negre de pe aeronavă trebuie trimise în Franța, pentru decodificare.
„Investigația va dura un pic, pentru că avem de analizat și legislație și proceduri, de extras înregistrările de pe aeronavă, respectiv cutiile negre, și aici noi nu avem facilități de decodificare; trebuie să mergem în Franța și acum depinde și de colegii noștri din Franța. În cazul avioanelor care sunt dotate cu înregistratoare, investigația durează mai puțin”, a arătat Stoica.
Joi, cursa TAROM RO 637 București - Satu Mare, care decolase la ora 16:48 de pe Otopeni, s-a întors după aproximativ 20 de minute pe aeroport, din cauza unor defecțiuni tehnice se pare că la trenul de aterizare.
De asemenea, vineri, aeronava TAROM cu destinația Timișoara, prevăzută să decoleze la ora 12:40, cu 57 de pasageri la bord, a decolat cu o întârziere de o oră și cincizeci de minute din cauza defectării unui difuzor de la bordul aeronavei. Deoarece regulile spun că o aeronavă trebuie să aibă în momentul decolării toate echipamentele în ordine, difuzorul a fost înlocuit în ultimul moment.
Cursa Tarom Bucureşti-Iaşi care urma să decoleze, vineri, la ora 17:20 de pe Aeroportul Otopeni a fost anulată, unul dintre pasageri reclamând că reprezentanţii companiei nu au oferit nicio explicaţie.
De asemenea, cursa RO 311 București - Munchen a decolat cu o întârziere de o oră și douăzeci de minute. Aeronava era programată să decoleze la ora 17:10, însă a zburat de pe Otopeni la 18:30.
- Etichete:
- ancheta
- tarom
- otopeni
- defectiuni
- cias
- aeronave tarom
- cursa bucuresti iasi
- ratare aterizare
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News