În 2004, Daimler-Chrysler era corporaţia cu cele mai mari investiţii în cercetarea şi dezvoltarea de noi tehnologii. După aproape un deceniu, acest titlu este câştigat din nou de o companie auto, Volkswagen, ale cărei investiţii cu tehnologiile s-au ridicat anul trecut la 9 miliarde şi jumătate de euro.
Pe locul doi, la o distanţă considerabilă, s-au aflat coreenii de la Samsug, cu investiţii în cercetare de 8,3 miliarde, iar pe trei au fost americanii de Microsoft, care nu au reuşit să depăşească pragul de 8 miliarde de euro.
Deşi poate părea un concept abstract, cercetarea industrială este de fapt cea care vinde produsul. Numai prin cercetare şi dezvoltare un automobil consumă mai puţin, este mai sigur şi mai confortabil sau un telefon mobil are un ecran mai bun şi un procesor mai puternic. Şi, nu în ultimul rând, cercetarea este cea care face ca medicamentele şi tratamentele medicale să fie mai eficiente. Căci, în clasamentul pe domenii, industria farmaceutică este pe primul loc.
Companiile producătoare de medicamente au investit împreună aproape 100 de miliarde de euro în cercetare. Industria producătoare de telefoane, tablete şi calculatoare a fost pe locul al doilea, industria auto pe trei, iar producătorii de softuri şi sisteme de operare au ocupat poziţia a patra.
Industria extractivă nu se numără printre domeniile cu investiţii foarte mari în cercetare, asta cu toate că cercetarea este cea care le ajută să scoată mai ieftin petrol şi gaze din subteran. De exemplu, fără cercetare, companiile petroliere nu ar fi putut dezvolta controvestata tehnică a fracturării hidraulice care a permis exploatarea gazelor de şist.
Însă alocarea unor sume mari pentru cercetare şi dezvoltare nu aduce automat succesul unei companii. Pe cei de la Daimler-Chrysler investiţiile în noi tehnologii nu i-au ajutat prea mult. Alianţa dintre cele două companii s-a rupt până la urmă. Daimler a pierdut teren în cursa cu rivalii nemţi BMW şi Audi, iar Chrysler a fost aproape de desfiinţare înaintea revenirii din ultimii doi ani.
Cei de la Volkswagen speră totuşi să aibă o soartă mai bună şi, prin investiţiile masive în tehnologie, speră să ajungă până în 2016 numărul unu mondial la vânzările de automobile.