N-aveți încă buget pe 2019, nicio problemă. Faceți licitația dar vă rezervați dreptul de a nu semna contractul dacă nu veți avea bani, este sfatul ministrului de Finanțe, Eugen Teodorovici, către primarii de comune.
Soluția originală aparține ministrului de Finanțe și a fost recomandată de acesta luni membrilor Asociației Comunelor din România. De ani buni legea finanțelor publice obligă la organizarea unei licitații de lucrări sau bunuri și servicii doar după ce se prevede și sursa de finanțare pentru acestea
Ministrul interimar al Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, Eugen Teodorovici, le-a recomandat luni membrilor Asociaţiei Comunelor din România să lanseze achiziţii publice, chiar dacă nu au sursa de finanţare identificată, folosind clauza suspensivă, astfel încât comunele să economisească timp.
Clauza suspensivă „permite” autorității care organizează licitația să o anuleze și să nu semneze contractul dacă pentru obiectul acestuia nu sunt prevăzuți bani în buget.
Inventivitatea soluției are costuri pentru firmele participante, acestea fiind nevoie să cheltuie bani cu elaborarea ofertelor aferente.
"Vizavi de MDRAP (Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, n.red.), o să primiţi două scrisori din partea MDRAP. Prima se referă la lansarea de orice licitaţie, chiar şi cea pentru care nu aveţi sursă de finanţare. Vă indicăm în acea scrisoare inclusiv modelul de clauză suspensivă, adică puteţi lansa o achiziţie de ce doriţi dumneavoastră, neavând sursa de finanţare, punând acea clauză în documentaţia de atribuire, clauză care spune că veţi semna contractul atunci când veţi avea sursa de finanţare. Ca să economisim timp, proceduri, evaluări, nu staţi până când identificaţi sursa de finanţare", a afirmat Teodorovici.
Anul trecut însă Guvernul a dat o ordonanță de urgență, aprobată ulterior prin legea 11 din 2018, care permite pornirea licitației fără a exista banii prevăzuți. Legea menționată mai permite însă folosirea „clauzei suspensive” doar dacă autoritatea care dă contractul are la rândul acesteia semnată o așa zisă „clauză rezolutorie” cu autoritățile de management. Adică, dacă autoritățile nu dau bani unei primării pentru un proiect, atunci aceasta are dreptul de a nu da contractul unei firme, deși aceasta l-a câștigat prin licitație.
Autoritatea de Achiziții scoasă din joc
Ministrul intermiar al Dezvoltării a amintit, referitor la legea achiziţiilor publice, că nu mai există obligativitatea avizării de către Agenţia Naţională de Achiziţii Publice (ANAP) a documentaţiilor întocmite de primăriile comunelor.
"A doua chestiune este despre legea de achiziţii publice: Ordonanţa 114 a scos practic de la Agenţia Naţională de Achiziţii Publice acea obligativitate de a avea un control pe documentaţia de atribuire înainte să o lansaţi. Deci, pe fondurile europene, doar AM-urile rămân responsabile, deci ANAP nu mai dă nici un fel de aviz ex-ante pe documentaţie, iar al doilea lucru important e ca nu e obligatorie avizarea de către ANAP a documentaţiilor pe care dvs. le aprobaţi. Se face numai voluntar, în limita a 5% din întregul număr de proceduri la nivel naţional. Cu alte cuvinte: faceţi-vă documentaţia, lansaţi-o frumos în SEAP, fără orice alt aviz, şi punct. Deci este o măsură care să urgenteze foarte mult partea de achiziţii publice", a declarat Teodorovici.
Posibilitatea ca primăriile să nu mai înainteze documentațiile de licitație către ANAP este o sabie cu două tăișuri. Pe de o parte este posibil ca procedurile să fie urgentate, însă, pe de altă parte, acestea riscă să fie contestate, în urma lansării unor documentații incorecte, iar procedurile să fie întârziate semnificativ.