În luna mai, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a declarat că Tarom negociază cu o companie de leasing operaţional pentru achiziţia altor două avioane noi, lung curier, care vor intra în acest an în flota companiei de stat. Aceste aeronave ar permite relansarea curselor directe spre SUA şi China, ministrul susţinând că Tarom va rezolva şi problema dreptului de survol deasupra Rusiei pentru cursele spre China.
”Compania Tarom anunţă începerea procedurii de achiziţie a 3 (trei) aeronave de tip widebody prin intermediul unei operaţiuni de leasing (financiar, operational, etc) (...)”, se arată în anunţul publicat recent pe site-ul companiei.
De preferinţă, aeronavele trebuie să aibă mai multe caracteristici, potrivit anunţului. Acestea ar trebui să de tip widebody, echipate cu două motoare, să fie din generaţia actuală de aeronave ”cu cel mai mic cost posibil de combustibil pe cursă şi/sau pe loc oferit”.
Numărul de locuri ar trebui să fie între 225 şi 270, în două sau trei clase, iar toate aeronavele trebuie să aibă o configuraţie similară. Raza de acţiune trebuie să fie de minimum 5.200 mile marine (9.630 km), iar aparatele nu trebuie să fie mai vechi de anul 2012, ”cu cel mai mic cost posibil de mentenanţă şi cea mai scurtă durata de imobilizare a aeronavei în lucrări de întreţinere tehnică programată”, potrivit anunţului.
Aeronavele trebuie să fie dotate cu ”in-flight entertainment, wi-fi, scaune cu tapiţerie tip piele, (...) zonă de odihnă pentru echipaj, compartiment cargo de tip bulk ventilat şi controlat termic”.
”Criteriile pentru evaluarea ofertelor vor include, pe lângă altele, preţul, posibilitate de finanţare (dacă este aplicabil), gradul de integrare a aeronavelor în structura actuală a flotei, suportul iniţial oferit pentru introducerea în serviciul comercial”, se mai arată în anunţ.
Ofertele trebuie transmise către companie în regim de urgenţă, până în data de 31 august, prin e-mail.
În piaţă, printre avioanele care satisfac aceste cerinţe se numără Airbus A330 şi Boeing 767.
Tarom estimează că va înregistra în acest an pierderi în valoare de 41,2 milioane lei, în scădere cu 12,3% faţă de nivelul de anul trecut, la venituri totale de 1,32 miliarde lei, potrivit proiectului privind bugetul de venituri şi cheltuieli pus în dezbatare de acţionarul majoritar, Ministerul Transporturilor.
Bugetul companiei arată că 2017 ar urma să fie al zecelea an de pierderi pentru Tarom, având în vedere că societatea nu a mai înregistrat profit din 2007.
Tarom este al treilea transportator aerian de pasageri din România, din punct de vedere al numărului de pasageri transportaţi în 2016, după Wizz Air şi Blue Air.