20 de bani. Cu atât s-a majorat preţul litrului de benzină în ultimele trei luni. Motorina s-a scumpit cu 10 bani pe litru. Cum era de aşteptat, vânzările au scăzut cu aproape 16%. Introducerea supraaccizei s-a dovedit păguboasă chiar pentru stat.
„Statul român, în loc să încaseze 50,6 milioane de euro în plus, a reuşit să încaseze mai puţin chiar decât luna precedentă”, spune Radu Dinescu, secretar general al UNTRR.
Mai exact, cu 11 milioane de euro mai puţin faţă de martie.
Transportatorii rutieri îşi vor recupera o parte din banii daţi în plus pe carburant. Dar până şi ei se gândesc la variante de a evita să alimenteze în ţară.
„Fie că-şi comandă vehicule de transport de marfă noi sau la mâna a doua, le caută cu rezervoare mai mari. Orice camion care are un rezervor de peste 800 de litri poate să vină de la Viena şi să se ducă înapoi fără niciun fel de probleme şi să nu mai alimenteze în România”, spune Radu Dinescu.
În toamnă, transportatorii rutieri au promisiunea că vor primi înapoi 4 din cei 7 eurocenţi plătiţi pentru supraacciză. Feroviarii, în schimb, nu recuperează nimic şi se plâng de discriminare.
„În preţul combustibilului este inclusă taxa de drum pe care CFR-ul o plăteşte. Deci cu cât consumă mai multă motorină, cu cât trenurile circulă mai mult, cu atât plătim mai mult pentru modernizarea drumurilor”, spune Ion Soare, director comercial al CFR Marfă.
Guvernanţii sperau să colecteze din acciză aproape 450 de milioane de euro, în acest an. Iar din 2015, suma să ajungă la jumătate de miliard de euro. Cu aceşti bani, fostul ministru al Transporturilor, Dan Şova, promitea să finanţeze construcţia a aproape 700 de kilometri de autostradă.