Consiliul Concurenţei i-ar putea oferi omului de afaceri Gruia Stoica răgazul de care are nevoie pentru a face rost de banii promişi statului pentru 51% din acţiunile CFR Marfă.
„Încasarea banilor, că din momentul ăla privatizarea este finalizată, să fie la maxim 10 zile după ce avem acordul Consiliului Concurenței. Eu l-am rugat pe presedintele Consiliului Concurenţei să încerce să grăbească cât mai mult luarea unei decizii”, a declarat Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor.
Avizul autorităţii de concurenţă este unul necesar, deoarece odată cu preluarea companiei de stat, GFR va avea monopol pe transportul de marfă şi va controla 75% din piaţă. Rezultatele analizei vor fi gata cel mai devreme în 45 de zile. Dar dacă lucrurile se complică, răspunsul poate veni şi peste șase luni.
Iniţial, GFR trebuia să vireze cele 202 milioane de euro oferite pentru pachtelul majoritar de acţiuni al CFR Marfă cel mult două luni de la semnarea contractului. Actul ar putea fi parafat săptămâna viitoare, după aprobarea în şedinţa de Guvern.
Între timp, ca să facă rost de bani, CFR Marfă vinde la fier vechi mii de vagoane. Compania vrea astfel să-şi reducă şi din pierderi, dar să-şi plătească şi o parte din datoriile de aproape 90 de milioane de euro către furnizori.
„Staționarea celor zece mii de vagoane nefolosibile costă CFR Marfă 11-12 milioane de euro pe an”, susține Fenechiu.
CFR Marfă are aproape 37.000 de vagoane, însă puţin peste 60% sunt funcţionale. Compania speră să scape în acest an de 7.000 de vagoane vechi de 25-30 de ani şi să încaseze astfel peste 22,7 milioane de euro. Până acum, a reuşit să vândă 1.500 de astfel de garnituri, iar zilele acestea a mai scos la mezat încă trei mii.
Decizia actualei conduceri a CFR Marfă a trimite la fier vechi zeci de vagoane provoacă, însă, nemulţumirea GFR. Compania condusă de Gruia Stoica a şi trimis în acest sens o scrisoare către CFR Marfă prin care cere stoparea licitaţiilor.