Compania CONPET, operatorul sistemului național de transport a țițeiului brut prin conducte, a avut un an bun în 2015, în pofida scăderii continue a cotațiilor mondiale la țiței. Rezultatele preliminare pentru anul trecut, făcute publice zilele trecute de către CONPET prin intermediul Bursei de Valori București, indică faptul că operatorul va înregistra în 2015 venituri din exploatare de 411,78 milioane lei, în creștere cu 8 milioane lei față de 2014, an în care CONPET a obținut venituri din exploatare de 403,08 milioane lei. Cea mai mare parte a creșterii vine din majorarea veniturilor din servicii de transport, caz în care în 2015 s-a înregistrat un plus de 6 milioane lei față de 2014.
Țițeiul de import, vedeta creșterii. Segmentul care a înregistrat creșteri este cel al țițeiului de import, în timp ce segmentul țițeiului local transportat a înregistrat scăderi. Transportul țițeiului din import a adus 69,67 milioane lei, cu 9 milioane lei mai mult decât în 2014. Cantitățile de țiței provenite din exploatările autohtone s-au micșorat cu 5 milioane lei, până la 309,2 milioane lei. Compania se așteaptă pentru 2015 la un profit al exercițiului de 54,29 milioane lei, cu 5,6% mai mult decât cel din 2014, când profitul a fost de 51,43 milioane lei.
Veniturile statului scad mult mai puțin. Care este misterul conservării profiturilor CONPET în condițiile în care cotațiile mondiale ale barilului scad în mod constant? La finele anului trecut cotația țițeiului Brent era de 30 de dolari, mai puțin de jumătate din cea înregistrată la începutul anului 2015. Tarifele de transport ale CONPET nu sunt însă legate de cotațiile mondiale ale țițeiului. Orice micșorare a cotațiilor internaționale face ca ponderea cheltuielilor cu transportul țițeiului în totalul cheltuielilor unei rafinării să crească. Zilele trecute CONPET a crescut tarifele de transport, chiar dacă nu cum mult, doar cu 1%. Potrivit unui ordin emis de președintele Agenției Naționale pentru Resurse Minerale (ANRM), noul tarif de transport pentru țițeiul provenit din țară este de 79,75 de lei pe tonă, fără a fi incluse aici TVA și pierderi tehnologice. Luând în calcul faptul că la fiecare tonă intră aproximativ 7,3 barili, rezultă că un procesator plătește aproape 10% din prețul țițeiul cumpărat pentru transportul materiei prime în țară.
CONPET: Creșterile sunt nesemnificative. Operatorul național de transport afirmă că majorarea costului de transport nu este semnificativă. Ponderea serviciilor de transport în prețul final al carburanților de la pompă este mică. ”Tariful de transport a crescut cu 1% în 2016 faţă de anul 2013 pe subsistemul de transport ţară (...) Pentru anul 2016, cantităţile programate a se transporta au scăzut cu 6% faţă de anul 2013, în timp ce tariful de transport a crescut cu 1%. La stabilirea noului tarif de transport s-au luat în calcul, printre altele, costurile cu încălzirea ţiţeiului în rampa Bărbăteşti, care reprezintă 0,3% din creşterea de 1%, serviciu solicitat în mod expres de către clientul OMV PETROM în anul 2015 (...) Ponderea tarifului de transport în preţul produsului finit la pompă (benzina, motorină) este de 0,571%”, spune operatorul de stat.
ROPEPCA: Creșterile ne preocupă. Pentru companiile de exploatare și producție petrolieră, astfel de creșteri sunt îngrijorătoare. „Cred că ar trebui să fim mai atenţi la faptul că avem această scădere a producţiei şi o creştere a tarifelor (de transport – n.r.). Orice creştere a costurilor sau fiscalității poate afecta un lanţ economic întreg”, a declarat recent, pentru Digi 24, Daniel Apostol, secretar general al asociației petroliere ROPEPCA a companiile de exploatare și producție petrolieră.