Ministrul Dan Şova este de părere că încheierea definitivă a contractului cu constructorul american Bechtel este soluția pentru rezolvarea situației de la Autostrada Transilvania
„Opinia mea şi este opinia personală şi vom discuta şi cu reprezentanţii Bechtel, este încheierea definitivă a acestui contract asumându-ne toţi greşelile (...) Cred că singura soluţie pe care o avem la dispoziţie în acest moment este să terminăm acest contract şi să găsim o soluţie de finanţare viabilă”, a precizat Dan Şova, citat de Mediafax.
Întrebat de ziarişti pe holurile Parlamentului ce se va întâmpla cu datoriile în cazul întreruperii contractului cu Bechtel, Şova a precizat că CNADNR are o datorie punctuală recunoscută de 50 de milioane de euro, care vine din anii trecuţi şi că aceşti bani sunt cuprinşi în buget.
„Noi avem o datorie punctuală recunoscută, CNADNR-ul, de 50 de milioane de euro, care vine din anii trecuţi şi care va trebui achitată. Vom vedea, normal, dacă vor fi şi dânşii de acord cu rezilierea, cât va însemna să coste această reziliere. În rest, dacă autostrada va fi părăsită, va intra în conservare la CNADNR până când va fi concesionat un alt constructor”, a precizat ministrul.
Câți kilometri au fost construiți
Dan Șova a explicat că datoria de 50 de milioane de euro este bugetată în acest moment şi va fi achitată şi că va avea discuţii cu Bechtel în perioada următoarea.
Ministrul Dan Şova a spus că autostrada Transilvania, de la Borş la Braşov, ar urma să aibă 415 kilometri şi din 2003 până în prezent, deci în nouă ani, au fost executaţi doar 86 de kilometri, din care 54 de kilometri fiind în circulaţie şi s-au plătit de la buget 1.300.000.000 de euro.
El a precizat că acest contract cu Bechtel a fost semnat de guvernul PSD din perioada 2001-2004, când s-au cheltuit 50 de milioane de euro, iar cele un miliard 300 de milioane de euro s-au datorat „înţelepciunii ministrului Dobre” din guvernul PDL.
Şova a arătat că fondul necesar pentru finalizarea tronsonului Suplacu de Barcău, Gorj este de 250 de milioane de euro, care nu sunt la buget.
Proiectul autostrăzii Braşov-Borş, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat în 2003 şi început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu compania americană Becthel, care trebuia executat până cel târziu în 2012.