Marius Stoica lucrează de zece ani ca şofer de camion, iar pentru cursele pe ruta Germania-Franţa câştigă 1.500 de euro. Asta înseamnă cu aproximativ 500 de euro mai puţin faţă de un şofer german care face aceeaşi muncă. Pe hârtie, însă, salariul românului este mult mai mic.
„La noi se primeşte salariul minim de obicei sau un pic peste salariul minim şi restul se numeşte diurnă, care e mai puţin impozabilă”, spune Marius Stoica, şofer de camion.
Diurna scapă de impozitare dacă nu depăşeşte valoarea de 87,5 euro pe zi. Firmele româneşti plătesc astfel taxe pe muncă mai reduse şi îşi pot stabili tarife mai mici decât alţi competitori europeni.
Germania vrea să reducă această practică şi impune, prin legislaţie, ca şi lucrătorii străini aflaţi pe teritoriul ei să fie plătiţi la nivelul salariului minim. Adică 8,5 euro pe ora lucrată.
„Avantajul competitiv al est-europenilor şi implicit al românilor va scădea şi va fi mai greu să obţină business acolo”, explică Gabriel Sincu, specialist în fiscalitate.
Transportatorii români se plâng că nu ar putea să plătească salarii la nivelul Germaniei şi se gândesc deja la soluţii prin care să acopere diferenţa faţă de salariile de acolo.
„O să reducem diurna şi-o să plătim banii respectivi în sistem impozitabil. Ne vor creşte nouă, ca societate, taxele automat şi s-ar putea ca ei să-şi piardă locurile de muncă”, afirmă Decebal Popescu, director firmă de transporturi internaţionale.
Noile reguli din Germania au intrat în vigoare de la 1 ianuarie şi sunt valabile pentru toţi lucrătorii străini care muncesc acolo. Primele amenzi au început să fie date, aşa că unele firme din România au decis să nu mai încarce şi să descarce mărfuri pe teritoriul german.
„Amenzile pot merge de la 15.000 de euro până la 500.000 de euro şi poate interveni chiar şi răspunderea penală a administratorilor firmei şi nu vrem să riscăm”, spune Mircea Mănescu, directorul unei firme de transport internaţional.
Legea dă însă speranţe şoferilor români.
„Este o lege care trebuie să aducă o schimbare şi în România. România, Bulgaria şi ţările estice care nu ţin cont de nivelul de trai al angajaţilor”, spune Marius Stoica, şofer de camion.