În mod tradiţional China e cunoscută pentru ceaiuri, dar totuşi se conturează rapid şi ca jucător pe piaţa cafelei.
Brazilia, cel mai mare producător, a avut un an slab din cauza vremii şi asta s-a simţit la nivel global. Cafeaua s-a scumpit, iar China a avut de câştigat.
Preţul pentru boabele Arabica a urcat cu 30% din mijlocul verii şi e tocmai soiul pe care fermierii chinezi au început să-l planteze în ultimii 10 ani. Mulţi au renunţat la ceai pentru cafea fiindcă e mai profitabil.
În 2012, plantaţiile de cafea din China au adus de două ori mai mulţi bani decât cele de ceai. Volumele produse în ţară au crescut de 8 ori între 1998 şi 2012 şi încet - încet se apropie de nivelul unor producători cu tradiţie.
În regiunea Yunnan, peste 80.000 de fermieri au plantaţii de cafea, mulţi dintre ei cresc arborii pe lângă cei de ceai. Printre primii străini care au văzut în China un potenţial jucător pe piaţa cafelei a fost Nestle.
În anii 80, elveţienii au venit în Yunnan, i-au convins pe fermieri să încerce să planteze cafea şi la scurt timp afacerea începea să se mişte. 25 de ani mai târziu aveau circa 150 de furnizori în China. De atunci şi până azi, numărul lor a crescut exponenţial. Acum, Nestle lucrează cu peste 2.000 de furnizori din Yunnan. În 2012, au venit în zonă şi americanii de la Starbucks, iar recent au sosit şi elveţienii de la Volcafe, unii dintre cei mai mari comercianţi de cafea din lume.
Europenii şi americanii şi-au dezvoltat gustul pentru cafeaua Arabica crescută în China.
Cererea e în creştere la nivel global. Marea Britanie în mod special tinde să dea ceaiul de la ora 5 pe o ceaşcă de cafea.
Zilnic, englezii consumă 70 de milioane de ceşti de cafea, însă în mod paradoxal, tocmai chinezii nu sunt prea atraşi de aroma cafelei. Doar 4 cafele bea chinezul de rând într-un an întreg.