Cu salarii mici, românii îşi numără fiecare bănuţ înainte de a intra în hipermarket. Un român cheltuie în medie 13 lei când merge la cumpărături, de două ori mai puţin decât un polonez şi de 9 ori mai puţin decât un spaniol. Face cumpărături, însă, mai des, o dată la doua zile.
Nici nu este de mirare că suntem mai cumpătaţi, pentru că stăm prost la capitolul venituri, atât faţă de polonezi, cât şi de spanioli. Un român câştigă, în medie, pe lună, 356 de euro, jumătate faţă de un polonez. Spaniolii sunt la mare distanţă - un angajat primeşte peste 1.400 de euro.
Preţurile din hipermarketuri sunt însă cam aceleaşi, ba chiar uneori sensibil mai mari în România. De exemplu, laptele costă mai mult decât în Spania, iar orezul este mai scump decât cel din Polonia.
E drept, analiştii economici au şi o altă explicaţie: mersul la cumpărături este o modalitate de a socializa.
„Oamenii îşi programează ziua de cumpărături în weekend, pentru că în timpul săptămânii muncesc. Românii mai pleacă de la serviciu, mai fac cumpărături, pensionarii se plimbă mult între rafturi, e o activitate socială, cumpără o sticlă de apă şi o pâine”, a spus Dragoş Cabat, analist economic.
Dacă românii intră şi de trei ori pe săptămână într-un magazin, nu la fel stau lucrurile în Spania. Criza a afectat numărul acestor ieşiri săptămânale şi a făcut chiar o schimbare în comportamentul de cumpărător al spaniolului de rând, acesta preferă de multe ori astfel de magazine din reţelele mici de cartier, în detrimentul hipermarketurilor din marile centre comerciale.
Şi conţinutul coşului ne diferenţiază de Spania şi Polonia. Dacă în cele două ţări au crescut cheltuielile cu alimentele, românii au cheltuit mai mult pe băuturi şi sucuri.