Românii au mers mai des prin magazine în prima jumătate a anului, dar au cheltuit mai puţini bani pe mâncare faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Scăderea a fost, în medie, de 5%. „Totuşi, expansiunea unor firme cum ar fi Kaufland, Mega Image, Profi şi Penny arată că în spate este o posibilitate de creştere încă neexploatată”, a subliniat Mihai Marcelo, consultant de retail.
Au scăzut şi vânzările de telefoane mobile, de calculatoare şi chiar de carburanţi.
„Consumul privat creşte când creşte economia. La noi nu s-a înregistrat o creştere a consumului privat”, a spus Mariana Gheorghe, directorul general al Petrom.
Pe minus a fost şi sectorul imobiliar. Volumul construcţilor în România a scăzut în prima jumătate a anului, iar acest lucru se vede şi în vânzările de materiale de construcţii, care s-au redus cu 15%.
În primele șase luni ale anului, românii au cumpărat şi mai puţine medicamente.
„Oamenii și-au pierdut încrederea în medicina alopată, caută medicina naturistă, care este pe un spor de creştere în ultimii ani de 15 -20 %”, a explicat Mihai Marcelo, consultant de retail.
Există totuşi şi creşteri însemnate. Magazinele de îmbrăcăminte şi încălţăminte au găsit strategia pentru a-şi creşte vânzările. Au apelat la reduceri de până la 75 % şi la produse cu preţ unic. Toate au adus vânzări mai mari cu până la 40 % în primele 6 luni din 2013
S-au vândut bine şi produsele cosmetice, iar cifrele arată că tot mai mulţi români şi-au schimbat şi mobilierul în casă.
Recordul de vânzări îl deţine sectorul auto. În şase luni, Dacia a vandut 120.000 de maşini. Nici Ford nu o duce rău. Având în vedere că cerearea pentru noul model B-Max a fost mare, Ford a produs de la începutul anului peste 40.000 de maşini, iar 90 % dintre acestea au mers la export.
În primul semestru al anului, dorinţa de cumpărare a românilor a scăzut cu peste 22% în comparaţie cu 2012.