Ca să-i ajungem din urmă pe alţii, în următorii 10 ani va trebui să îngropăm în drumuri şi şosele tot mai mulţi bani: aproape 4 miliarde de euro în 2018, aproape 7 miliarde, în 2025. Până atunci România ar trebui să se apropie de 3.000 de km de autostradă.
Prezentul nu este, însă, deloc încurajator. La începutul verii se lucra pe numai 50 de kilometri de autostradă.
Cu toate astea, şefii de la Drumuri speră să aibă până la finalul anului, în execuţie, aproximativ 200 de kilometri de autostradă.
„Este evident că avem nevoie de acești bani pentru a fi cheltuiți în infrastructură și trebuie să devenim și capabili să-i cheltuim eficient, astfel încât să existe și o îmbunătățire a calității infrastructurii, în paralel cu creșterea sumelor investite”, afirmă economistul Gabriel Sincu.
De unde vor veni banii? În niciun caz de la bugetul de stat. Nici astăzi nu sunt suficienţi bani acolo pentru proiectele de infrastructură.
„Nu numai că nu se mai cheltuiesc bani şi, dar şi investiţiile noi au început să scadă foarte mult, aşa că şi aşteptările se reduc odată cu acestea”, susține Vlad Muscalu, economist-şef la o bancă comercială.
Dovada este centura Constanței. Desi a fost inaugurată în urmă cu doi ani, nu este nici acum gata. Pentru că nu și-a primit banii, constructorul a abandonat lucrările.
Compania de Drumuri îşi pune toate speranţele în rectificarea bugetară de toamnă. Si fondurile europe ar fi o soluţie. Problema este că România nu a demonstrat că ştie cum să ia banii de la Bruxelles. Din cele 4 miliarde si jumatate de euro destinate proiectelor de transport, România a atras, în peste 7 ani, mai puţin de un miliard şi jumătate de euro.