Vom vedea, împreună, câţi bani s-au cheltuit pe autostrăzi inaugurate cu fast care nu au nici în ziua de azi tot ce le trebuie. Vom vedea cine a semnat cele mai păguboase contracte din istoria drumurilor româneşti şi de ce ne-au întrecut bulgarii. Vom vedea ce-nseamnă să străbaţi ţara fără să ai o autostradă care s-o străbată.
Avem mai puţin de 650 de kilometri de şosea de mare viteză, dar autorităţile promit 3.000 de kilometri de drum în următorii cinci-șase ani. Românii, sătui să conducă pe bucăţi mici de autostradă sau pe drumuri care se opresc în câmp nu sunt însă optimişti.
14 ore până la graniță
La aproape jumătate de secol de la prima lopată de pietriş pusă pe o autostradă, România este încă o ţară în care se stă la coadă. Comuniştii ne-au lăsat moştenire doar şoseaua spre Piteşti şi 18 kilometri din Autostrada Soarelui. Restul a fost construit după 1990. „Restul” înseamnă, însă, cam puţin. Mult prea puţin, ar spune orice român întrebat despre asta.
În 2014, avem, în total, mai puţin de 650 de kilometri de şosea de mare viteză. Culmea este că nici aceştia nu pot fi folosiţi în întregime: există tronsoane de câteva zeci de kilometri care se opresc, deocamdată, în câmp. Aşa se face, de exemplu, că doar o parte din cei 900 de kilometri dintre Constanţa şi Nădlac pot fi parcurşi pe autostradă. Restul, pe aglomeratele drumuri naţionale. Nu-i de mirare, aşadar, că stăm la volan şi câte 13 - 14 ore ca să ajungem de pe litoral până la graniţa cu Ungaria.
Cum e la alții
Primul efect? Privim cu mare invidie spre ţările din Vest, unde reţelele de autostrăzi au mii de kilometri. Germania are peste 12.600 de km de şosea rapidă, Franţa aproape 11.000, Italia peste 6.600, iar Marea Britanie aproape 3.500. Campioni absoluţi sunt, însă, spaniolii - cu peste 16.000 de kilometri de şosea rapidă.
Vecinii noştri sunt însă ceva mai modeşti. Ungurii, de exemplu, s-au apucat să construiască drumuri rapide în anii '60, la fel ca noi, şi au ajuns să aibă de două ori mai mulţi kilometri de autostradă decât România.
Dacă privim, însă, nu spre Vest, ci spre vecinii de la sud de graniţă, ne vom simţi parcă un pic mai bine. Dar... doar un pic. Bulgarii au cu 40 de kilometri de autostradă mai puţin ca noi. DAR vorbim de o ţară de două ori mai mică. Au însă probleme asemăntoare cu ale noastre. Şi la ei, ca şi la noi, lucrările se termină rareori la timp. Şi lor, ca şi nouă, le-a luat câteva decenii să-şi lege Capitala de litoral.
Autostrada Soarelui – 200 de km în 29 de ani
Pentru că tot vorbim de litoral haideţi să mergem pe Autostrada Soarelui, cea mai lungă şosea de viteză a României. Are puţin peste 200 de kilometri, şi am avut nevoie de 29 de ani ca să-i construim. Drumul spre mare durează, însă, acum doar 2 ore. Suntem în apropiere de Lehliu. Uitaţi-vă bine în jur, căci aici sunt banii dumneavoastră. În fiecare an se cheltuie milioane de euro pentru întreţinerea şoselei. Anul trecut, factura a sărit de 4,5 milioane de euro.
Construită în nu mai puţin de trei decenii, autostrada spre mare nu este însă şi cea mai scumpă şosea din România. De departe, cea mai costisitoare este Autostrada Transilvania. Din ea gata sunt doar 52 de kilometri, deşi asfaltul ar fi trebuit să continue atât spre Borş, cât şi Braşov. Cu 130 de kilometri la oră ar fi trebuit să circule şoferii pe 415 kilometri. Nu a fost să fie, deşi americanii au încasat aproape 1,5 miliarde de euro.
La planuri, meșteri neîntrecuți
Nu stăm noi bine la kilometri construiţi, dar la planuri nu ne întrece nimeni. Nicolae Ceauşescu ar fi vrut să împânzească ţara cu autostrăzi.
Aşa arata harta gândită de el:
3.200 de kilometri de şosea rapidă ar fi trebuit să fie gata până în 2010.
Guvernele care au venit după Revoluţie şi-au făcut propriile planuri, la fel de ambiţioase. Guvernul Boc, de exemplu, promitea 1.500 de kilometri şosea rapidă care ar fi legat România de mai toate ţările din jur.
Odată cu instalarea la Palatul Victoria a lui Victor Ponta, harta promisiunilor s-a schimbat. Au apărut autostrăzi noi, precum Bucureşti - Alexandria. Executivul condus de Victor Ponta şi-a propus construirea a încă 1.800 de kilometri de autostradă în următorii 7 ani. Ni se spune acum că în 2020 vom avea 2.440 de kilometri de şosea rapidă.
Între promisiuni şi fapte este, totuşi, o şosea lungă. Şi deloc rapidă!