Şi pentru că disputele între clienţi şi firmele de asigurări nu par să se oprească, autorităţile au înfiinţat o comisie de soluţionare a litigiilor în afara tribunalelor.
Propunerea serviceurilor auto ca asiguratorii să dea clienţilor o maşină cât timp cea asigurată este în reparaţie, poate duce la scumpirea poliţelor, spun reprezentanţii companiilor de profil.
”Acesta va fi un cost pe care asiguratorii nu l-au avut până acum, îl vor avea, impact direct în dauna medie, mai târziu în primă”, spune Mădălin Roşu, reprezentant Uniunea Societăţilor din Asigurări.
Tot la scumpire va duce şi suspendarea poliţei pe o anumită perioadă, cât maşina nu este folosită. Şoferii ar putea plăti mai mult şi din cauza asigurările încheiate pe o lună, în loc de şase luni sau un an cum este în lege acum.
”Din perspectiva unui asigurator care încearcă să calculeze o primă de asigurare, gândiţi-vă ce ar însemna să fac calcule actuariale pe o lună. Care e riscul meu pe o lună? Nu avem date la acest nivel, adică va pune presiune pe tot ce înseamnă mecanisme”, spun asiguratorii.
Reprezentanţii acestora afirmă că scumpirile ar putea fi atentuate de modificarea legii în ceea ce priveşte vătămările corporale. Acestea vor fi calculate pe baza unei grile fixe, în care un punct traumatic va reprezenta două salarii minime pe economie. Cu alte cuvinte, suferinţa va fi calculată pentru toţi oamenii la fel. Companiile vor să scape de procesele în care victimele puteau obţine în instanţă despăgubiri de ordinul milioanelor de euro. Tot pentru a evita tribunalul, autorităţile au înfiinţat Comisia de Soluţionare Amiabilă a Litigiilor.
”Decât să stai în tribunal doi ani cu costurile aferente, cu angajare de avocaţi, ASF pune la dispoziţia asiguratorilor un serviciu gratuit pentru a rezolva litigiul între el şi o firmă de asigurări pentru plata unei daune la un accident auto în care asiguratorul poate să spună că dauna e mai mică, păgubitul consideră că trebuie să primească mai mulţi bani”, afirmă Călin Rangu, director în cadrul ASF.
Autorităţile spun că în cel mult 60 de zile conciliatorii vor propune soluţii pentru aceste litigii, iar Comisia va funcţiona începând cu luna iulie. ASF controlează şi contractele încheiate de asiguratori pentru a găsi clauzele abuzive.