România, ţara cu prima rafinărie din lume, avea la începutul anilor 90 nu mai puţin de 10 astfel de unităţi de prelucrare a petrolului. Majoritatea concentrate în Prahova, dar şi la Marea Neagră, puteau transforma în carburanţi peste 34 de milioane de tone de ţiţei pe an. Cea mai mare parte din petrol venea din ţările arabe, era rafinat aici, iar în schimbul acestor servicii România primea piaţă de desfacere pentru bunuri în acele ţări. Acum, din cele 10 rafinării, mai există doar trei, iar capacitatea de prelucrare s-a redus la mai puţin de o treime faţă de perioada de glorie.
După patru ani de investiţii şi după ce au închis rafinăria Arpechim Piteşti, austriecii de la OMV, proprietarii Petrom, şi-au redus și bugetul pentru rafinăria Petrobrazi.
„Programul de investiţii a fost o provocare prin prisma bugetului pe care l-am redus de la 750 de milioane de euro la 600 de milioane de euro. Realitatea este că avem un declin al cererii de carburanţi în acelaşi timp cu o capacitate de rafinare mai mare decât cererea în Europa”, a spus Manfred Leitner, director OMV pentru rafinare şi marketing.
΄n 2012 şi în 2014 am avut două opriri ale rafinăriei: una de 40 de zile şi alta de 30 de zile”, a adăugat Neil Anthonz Morgan, director OMV Petrom pentru rafinare şi marketing.
Ca să îi îmbuneze pe proprietarii zăcămintelor de petrol ale României, Victor Ponta a dat de înţeles că noile taxe introduse de Guvern în acest an, ar putea să scadă in 2015.
„Nu ne-am inteles intotdeauna... dar, dacă dau vestea ca taxa pe construcții speciale se reduce de la 1,5 la 1%, doamna Gheorghe îmi va spune să o reducem la 0,5%. Poate o să vina un Guvern mai bun decât al meu și o va reduce la 0,5%. Guvernul ăsta atât a putut să facă”, a spus premierul.
În prezent, rafinăria de lângă Ploieşti produce 45% din necesarul de carburanţi al României, putând să alimenteze 3 milioane de autoturisme pe an.