Foto: viata-libera.ro
Proiectul tehnic al podului peste Dunăre de la Măcin ar putea fi demarat până la finalul acestui an, a spus luni, în județul Tulcea, primul ministru Dacian Cioloș. El a adăugat că există o alocare bugetară de aproximativ 200 de milioane de euro în acest sens. "Am discutat şi despre oportunitatea de a lansa cât mai repede proiectul podului de la Măcin, care odată realizat ar trebui să faciliteze legătura dintre Dobrogea şi deci, implicit şi Deltă, de restul lumii şi să stimuleze atât economia, cât şi turismul", a afirmat premierul la Tulcea, după o dezbatere privind strategia Deltei Dunării.
Cioloș afirmă că până la sfârşitul anului poate fi demarat proiectul tehnic al acestui pod. "Dacă reuşim să respectăm calendarul aşa cum este acum prevăzut la Ministerul Transporturilor, până la sfârşitul anului putem da drumul la proiectul tehnic. Alocările bugetare există, studiul de fezabilitate este în curs, ştim în detaliu alocările bugetare cel puţin pentru partea de pod efectiv, pentru că în jurul podului mai sunt prevăzute şi alte tipuri de investiţii, pentru a conecta podul la diferite reţele de transport. Dar pentru podul propriu-zis există alocare bugetară de aproximativ 200 de milioane de euro, care este inclusă în această sumă de 1,1 miliarde de euro (alocată în cadrul Strategiei Deltei Dunării, până în 2020, n.r.). Deci în măsura în care vom respecta acest calendar, şi nu prea sunt motive să nu-l respectăm, eu cred că pe sfârşitul anului putem da drumul la proiectul tehnic şi de acolo încolo investiţia poate să se deruleze pentru că bugetul există", a mai spus astăzi premierul.
Promisiunile sunt însă vechi. Încă din 2000 oficialii români au menționat existența unui proiect ”japonez” care prevedea construirea podului la Brăila. S-a făcut chiar un proiect de către IPTANA și o firmă japoneză. Podul ar fi urmat să scurteze cu 150 kilometri ruta care leagă zona baltică a Europei de Marea Neagră. În 2005, fostul ministru Miron Mitrea menționa o ofertă de construire a podului venită din partea unei firme franceze care ar fi fost mai avantajoasă decât cea a japonezilor. Subiectul a fost discutat după 2005 inclusiv cu chinezii în timpul unei vizite a președintelui Traian Băsescu în China.
La concurență, administrația Galați a luat în calcul chiar realizarea unui tunel pe sub Dunăre la concurență cu podul brăilean. Mai mult nici nu se știe prea bine unde va fi podul. Dacă până acum varianta oficială era că podul va fi construit între localitățile Smârdan din Tulcea și Brăila, Cioloș menționează acum localitatea Măcin. Aceasta se află tot pe malul Dunării însă este la 14 kilometri distanță de localitățile Smârdan și Brăila, iar pe malul opus se găsește Insula Mare a Brăilei.
Singurii care se bucură de toate aceste neclarități sunt fimele de navigație fluvială ce oferă servicii de traversare cu bacurile. Petru ele, lipsa podului este o afacere. Tariful de trecere a Dunării practicat de acestea este de 20 lei pentru autoturism cu șofer, în condițiile tarifele la podurile Giurgeni și Fetești sunt de 11 lei și, resepctiv, 13 lei.