Profil. Firmele de stat lucrează cu statul, cele româneşti între ele, iar cele străine pentru export

Data publicării:
dosare legi functii

În urma unui sondaj pe care l-a realizat în mediul de afaceri, BNR a descoperit că există o segregare atât între investitorii români şi cei străini, cât şi între firmele de stat şi cele private. Mai bine de două treimi dintre clienţii şi partenerii de afaceri ai firmelor autohtone sunt fie consumatorii de rând, fie alte firme cu patroni români. Doar 13% dintre partenerii de afaceri sunt firme de peste hotare sau firme controlate de străinii care au venit să facă afaceri aici.

Iar în cazul străinilor, lucrurile stau asemănător. Aproape 40% dintre afacerile lor din România au ca sursă de venit străinătatea, ceea ce înseamnă că lucrează pentru export. Alte 15% sunt colaborări cu firme din ţara noastră controlate de alţi străini. Iar companiile de stat preferă să lucreze fie între ele, fie cu instituţiile publice, fie în slujba populaţiei. Din când în când mai lucrează şi cu antreprenorii români, în vreme ce relaţiile cu cei străini sunt inexistente.

Mentalitatea managerilor şi patronilor contează foarte mult în mediul de afaceri. Iar modul în care gândesc este strâns legat de şcoala pe care o au. Specialiştii Băncii Naţionale le recomandă autorităţilor să încurajeze patronii, prin diverse forme de discriminare pozitivă, să numească la conducere oameni cu studii economice.

Calculele BNR arată că firmele conduse de oameni care au învăţat economia sunt mult mai productive, salariaţii lor generează în medie 70.000 de lei pe an, cu 30.000 de lei mai mult decât firmele ai căror manageri nu au studii economice. În plus, firmele cu manageri specializaţi au un grad de îndatorare mai redus şi reuşesc să îşi recupereze mai repede arieratele.

Datele Băncii Naţionale arată că majoritatea activelor din economie sunt gestionate de manageri cu studii superioare. Însă nu toţi au o specializare economică. Firmele sunt conduse de directori relativ tineri. Cei mai mulţi au între 35 și 55 de ani. Iar vârsta influențează performanța unei afaceri. Companiile conduse de manageri cu vârsta cuprinsă între 35 de ani şi 45 de ani sunt caracterizate de cea mai ridicată productivitate a muncii, urmate de firmele ai căror directori au vârsta între 25 de ani şi 35 de ani.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Cum arată Ștefan Hrușcă acum, la 67 de ani. Artistul este de nerecunoscut
Digi FM
Kevin Costner, vacanță în Aspen alături de fiica sa adolescentă. Actorul este tatăl a șapte copii
Pro FM
Soția lui Kanye West, într-o pelerină transparentă de ploaie, cu nimic pe dedesubt. El, cu mască pe față...
Film Now
I-a arătat imagini nud și i-a vorbit despre dependența lui de pornografie. Blake Lively l-a dat în judecată...
Adevarul
Miliardarul Jeff Bezos se căsătorește: Nuntă fastuoasă, de 600 de milioane de dolari, în Aspen, pe...
Newsweek
Ultimele vești de la Casa de Pensii despre indexarea pensiilor în ianuarie: Va veni direct majorată
Digi FM
Controversă după momentul Aurei Șova cu Marius Manole, din finala Vocea României 2024: "Respectul faţă de...
Digi World
O vedetă TikTok a murit la doar 19 ani din cauza unei boli foarte rare care afectează doar câteva sute de...
Digi Animal World
Cum arată câinele care valorează un milion de euro. A fost conceput și născut în România: „A câștigat toate...
Film Now
Scarlett Johansson nu-și dorește ca fiica sa să afle acest lucru despre ea: „Mi-e atât de rușine”
UTV
Andreea Balan si George Burcea, impreuna la serbarea fiicei lor, Ella. Au lasat in urma certurile pentru...