Numele Toyota era sinonim cu siguranţă. După ce a chemat la reparaţii milioane de maşini în repetate rânduri, Toyota are o problema de credibilitate. S-a ţinut cu dinții de imaginea de marcă de încredere, dar a fost acuzată că încercat să inducă în eroare autorităţile şi că a minimalizat gravitatea problemelor tehnice la maşinile pe care le-a vândut tocmai pentru a evita o lovitură de imagine.
„Comportamentul celor de la Toyota a fost pur şi simplu ruşinos", a declarat Eric Holder, procurorul general al SUA.
Premierul nipon Shinzo Abe pune relansarea economiei tocmai în spatele marilor corporaţii, dar controlul calităţii pare să devină o problema generală a ţării.
Recent, Sony a venit cu un avertisment care dă de gândit. Şi-a anunţat clienţii că e esenţial să nu se mai atingă de un model de laptop, Sony Vaio, pentru că în unele cazuri ia foc.
Nici Nikon nu s-a dovedit excepţia de la nouă regulă. Obişnuia să fie lider pe piaţă de echipament foto, dar în ultimul timp apar frecvent probleme la obiectivele produse de ei. E drept că, între timp, îşi construiesc singuri obiectivele şi folosesc mai puţin lentilele nemţilor de la Laica. Şi relaţia cu clienţii scârţâie; adesea se plâng că Nikon ridică din umeri când primesc produsele cu defecte.
„În piaţa globală, companiile japoneze trebuie să schimbe modul în care le răspund consumatorilor. Orice pierderi pe termen scurt vor fi acoperite de venituri pe termen lung, atât timp cât acestea oferă informaţii clare rapid”, spune Atsushi Osanai, profesor la Facultatea de ştiinţe economice Waseda.
Pe termen lung, comportamentul giganţilor e un joc periculos. Pot pierde tot ce au câştigat în decenii. Şi încrederea ar putea fi ultimul atu.
Grupurile nipone s-au impus ca vârfuri ale tehnologiei. Au rafinat produsele şi le-au făcut durabile. Însă comportamentul de consum s-a schimbat. Japonezii au rămas în urmă la dezvoltare şi inovaţie. Au ratat oportunitatea de a fi în trend cu ce se cere. Sunt întârziaţi în acest moment şi pot pierde defintiv trenul.