Magazinele Praktiker din România şi-au găsit cumpărător: au fost preluate de firma Search Chemicals, controlată de omul de afaceri Omer Susli, de origine turcă. El ar fi purtat negocieri cu compania germană timp de mai multe luni.
Despre vânzarea magazinelor Praktiker se vorbeşte încă din vara anului trecut, când compania-mamă a intrat în insolvenţă şi a început curăţarea de filalele care generau pierderi. De curând a fost vândută şi afacerea din Ucraina; reţeaua de acolo era însă mică - doar patru magazine. Vânzarea reţelei din România este însă un punct de cotitură: s-au vndut 27 de magazine şi o marcă puternică. Nemţii nu îşi vor mai putea recupera niciodată investiţia de 260 de milioane de euro din România, dar măcar nu vor mai înregistra pierderi.
Valoarea tranzacţiei nu a fost încă anunţată, însă afacerea Praktiker nu a dus-o prea bine în ultimii ani. Ultimele date financiare disponibile, aferente anului 2012, arătau că Praktiker şi-a redus considerabil afacerile în perioada de criză, deşi reţeaua fusese liderul pieţei până în 2009. O parte din recul vine si din lipsa investiţiilor: Praktiker nu s-a mai extins. Afacerile în 2012 au ajuns la 146 de milioane de euro, cu pierderile de 16 milioane de euro.
Noul proprietar, Omer Susli, are dreptul de a folosi marca Praktiker în continuare pentru cele 27 de magazine. Omul de afaceri de origine turcă derulează mai multe afaceri în domeniul construcţiilor, majoritatea concentrate în zona Constanţa. El este de asemenea acţionar la producătorul de fibre Romtextil, la producătorul de cretă măcinată Tempo Invest, precum şi la Search Chemicals, firmă care vinde materiale de construcţii şi mobilier.
Pentru Susli, achiziţia Praktiker este un pas pentru extinderea pe piaţa bricolajului la nivel naţional. Praktiker este al doilea operator de magazine de profil din România, după numărul de unităţi, şi unul dintre cei mai vechi. Primul magazin Praktiker a apărut în septembrie 2002, la doar câteva luni după deschiderea primei unităţi Bricostore în România.
Cele două companii concurente au avut o soartă similară. Deşi au fost vârf de lance pe piaţa de bricolaj ani buni înainte de criză, ambele companii internaţionale au pierdut teren în faţa unei firme româneşti, Dedeman, deţinută de fraţii Adrian şi Dragoş Pavăl, originari din Bacău. Dintr-o reţea mică, locală, afacerea Dedeman s-a dezvoltat exploziv în ultimii ani şi a ajuns acum la o reţea de 36 de magazine şi la afaceri de circa 600 de milioane de euro.
Bricostore a spart gheaţa marilor tranzacţii pe piaţa bricolajului românesc. Cele 15 magazine Bricostore au fost cumpărate de britanicii de la Kingfisher în iunie 2013, pentru 75 de milioane de euro, din care 30 de milioane de euro au fost datorii preluate. Dacă proporţiile s-ar păstra, afacerea Praktiker ar fi putut fi vândută la un preţ de pornire de 70 de milioane de euro.
Kingfisher s-a arătat interesat să preia şi Praktiker din Polonia. Nemţii vor încă din 2011 să scape de filialele din Europa de Est, generatoare de pierderi. La nivelul anului 2012, grupul Praktiker avea pierderi de jumătate de miliard de euro.
Business Club