Proiectul construirii, la Galaţi, a unui velier care să imite vasele din flota lui Ştefan cel Mare a prins contur în anul 2003. Visul unor foşti marinari a fost susţinut de autorităţile judeţene care au cheltuit jumătate de milion de euro pentru construirea navei.
Mihai Mihail, constructorul Pânzarului Moldovenesc: „S-a vrut să se facă foarte repede. S-a şi făcut. Chiar aici, în spatele meu s-a făcut o ceremonie, zic eu deosebită”.
Nava a plutit pentru prima dată în anul 2004, când s-au comemorat 500 de ani de la moartea domnitorului Ştefan cel Mare. Velierul nu şi-a dovedit, însă, şi o altă utilitate. El a fost afişat doar de câteva ori pe an la Zilele Marinei şi la Bobotează, iar întreţinerea ulterioară s-a dovedit a fi costisitoare. Aşa că şefii care s-au perindat pe la Consiliul Judeţean Galaţi au considerat proiectul inutil.
Nicolae Bacalbaşa - preşedinte CJ Galaţi: „Toţi s-au gândit la pânzar şi prea puţini la costuri de exploatare. După care s-a văzut că dacă eşti un mărunt funcţionar nu poţi să-ţi iei un Lamborghini”.
Astfel, ambarcaţiunea a fost trasă la mal. Din 2006 şi până în 2009, pânzarul a fost expus pe Faleza Dunării, unde putea fi admirat de trecători. Nava şi-a încheiat, însă, misiunea după ce un muncitor de la salubritate a manevrat greşit o remorcă şi a spart o parte din ambarcaţiune. După acest incident, Consiliul Judeţean a dat pânzarul în custodie unei asociaţii numite Institutul de Dezvoltare Durabilă a Dunării, care s-a angajat că îl va reabilita. În lipsa banilor, nava a început să putrezească, după ce a fost depozitată pe un cheu în Şantierul Naval.
„O readucere a navei într-o fază de utilizare corectă ar presupune la ora asta o investiţie de 300.000 de euro”, spune Haralambie Beizadea de la Institutul de Dezvoltare Durabilă a Dunării.
Reprezentanţii Institutului de Dezvoltare Durabilă a Dunării spun că se gândesc să acceseze fonduri europene, însă până acum nu au făcut nimic concret pentru repararea pânzarului.