Problemele au început în anul 2003. 14 vapoare cu produs petrolier au ajuns din străinătate, în Portul Constanţa şi au fost descărcate în dana Oil Terminal. Sute de mii de tone de ţiţei au fost trasportate apoi către Rafinăria Oneşti. Autorităţile au întocmit însă de două ori certificatele de constatare a taxelor vamale şi a Taxei pe Valoarea Adăugată, atât în vama Constanţa, cât şi în cea de la Iaşi.
„După acest eveniment, Rafo Oneşti şi-a plătit toate datoriile către stat la Vama Iaşi. Vama Iaşi a trimis către Vama Constanţa dovada plăţii acestor datorii ale Rafinăriei, dar cei de la Vama Constanţa nu au anulat actele constatatoare”, a declarat Sorin Ciutureanu, director general al Oil Terminal.
Au urmat contestaţii şi procese în instanţele din Constanţa şi din Capitală. Conducerea companiei spune că judecătorii au stabilit că datoria este inexistentă. Dar Fiscul nu a anulat-o nici aşa. Motivul invocat? Magistraţii nu au făcut şi menţiunea ca acele acte de constatare să fie desfiinţate.
Aşa că, luna aceasta, cei de la ANAF au decis să execute compania pentru datoria cu pricina. Au reparat greşeala abia după ce şefii Oil Terminal au venit la Bucureşti ca să-şi caute dreptatea şi au depus zeci de memorii. ANAF îşi asumă însă vina doar pe jumătate.
„Această situaţie se datorează existenţei unor decizii echivoce ale instanţelor de judecată şi indeciziei organelor fiscale, perpetuată din 2008 şi până astăzi”, potrivit punctului de vedere al ANAF.
În aşteptarea executării silite, angajaţii companiei pregăteau un protest pentru săptămâna viitoare. Se aşteptau la ce e mai rău.
Operatorul portuar este controlat de statul român şi este unul dintre cele mai mare terminale din Sud-Estul Europei.