”Vă aducem la cunoștință că autoritatea contractantă (CNADNR – n.red.) a anulat procedura de atribuire organizată pentru atribuirea contractului (....) au fost depuse numai oferte inacceptabile și/sau neconforme”, a comunicat compania de stat participanților potrivit unui document deținut în exclusivitate de Digi24.
Faptul că au fost respinse toate ofertele firmelor participante- nume importante în activitățile de proiectare și consultanță de drumuri - indică cel mai probabil intenția companiei de a trena acest proiect atât de așteptat de către români sau de a relua licitația de concesiune, urmând ca viitorul concesionar să aibă libertatea alegerii unui traseu.
Printre participanții la licitație s-a numărat și Search Corporation, firmă autohtonă asociată cu firma italiană Technital SpA și care a realizat inclusiv partea de proiectare a autostrăzii pentru asocierea Aktor-Strabag-Vinci. Aceasta a fost desemnată de către CNADNR drept câștigătoare la ultima procedură de concesiune a autostrăzii, anulată însă ulterior. Este puțin probabil că o firmă care a fost în măsură să asigure o bună parte din partea de proiectare a autostrăzii și care a mai făcut în trecut un alt studiu de fezabilitate la aceeași autostradă nu a fost în stare să depună o ofertă, poate nu cea mai ieftină dar corespunzătoare, pentru un SF. Alte firme importante ale căror oferte au fost respinse au fost Consitrans SA, cea mai mare firmă românească în domeniu, EGIS Franța și SPEA Italia.
Ofertele de SF au fost respinse pe motive care țin, mai mult sau mai puțin, de detalii. Spre exemplu unei firme participante, asociate cu o firmă italiană, CNADNR i-a reproșat că proiectul similar prezentat cu titlul de experiență similară era unul cu detalii de execuție, nu proiect tehnic.
Dar la ce sunt bune studiile de fezabilitate? ”S-a decis să se liciteze în cazul loturilor de capăt 1 și 2 direct proiectarea și execuția, și nu studii de fezabiliutate, pentru că nu existau alte alternative de traseu. În cazul loturilor intermediare s-au cerut studii de fezabilitate pentru a se găsi trasee noi care să presupună defrișări și exproprieri cât mai puține, ca urmare a faptului că este zona stațiunilor turistice”, explică Bogdan Cotârlici, purtător de cuvânt al companiei.
Se vor relua licitațiile pentru SF? Nu se știe căci în comunicarea adresată participanților la licitație CNADNR vorbește de o ”eventuală” nouă procedură.
Respingerea ofertelor pentru studiile de fezabilitate aferente celor trei loturi urmează la doar câteva zile după ce tot CNADNR a respins și singura ofertă primită pentru lotul 1 din autostrada Comarnic-Predeal-Cristian, anume primii 4 kilometri. Singura ofertă a venit de la Spedition UMB, firmă deținută de omul de afaceri Dorinel Umbrărescu. Potrivit CNADNR, respingerea ofertei a avut loc în urma faptului că Spedition UMB nu a oferit răspunsuri la cererile de clarificări pe care le-a primit și care priveau oferta depusă. Digi24 a solicitat în urmă cu o săptămână precizări companiei de stat pe această temă, însă nu a primit niciun răspuns.
Curent, CNADNR mai are organizate două licitații pentru centurile ocolitoare Comarnic și Bușteni la care va primi oferte până la finele acestei lunui și o licitație pentru lotul 2 din Comarnic-Predeal-Cristian unde a primit 10 oferte însă nu a desemnat încă un câștigător.