Cei care investesc în aerodromuri şi avioane uşoare nu par a fi deloc cu capul în nori. Dan Tatomir are o companie de IT şi pentru că în Galaţi nu este aeroport, călătoriile de afaceri le face cu propriul avion, de pe un aerodrom privat.
„Ajungi în Cehia în patru ore, te întorci în patru ore, iar cu o cursă de linie în două ore. Eu zic că e foarte rentabil. Mi-am dat seama că pot să fac distanţe mari în timp scurt”, spune Dan Tatomir.
Cu alte cuvinte, o călătorie care nu mai implică check-in şi nici cozile de la îmbarcare. A făcut şcoala de pilotaj în trei săptămâni şi zboară cu un avion care atinge o viteză de aproape 300 de kilometri pe oră, la un consum de 15 litri de carburant pe oră.
„Costă 30 de euro ora de zbor, ora de instructaj. Sunt necesare 45 de ore de zbor”, explică Dan Tatomir.
„Destul de costisitoare, dar când pasiunea te prinde nu mai ţii cont de costuri şi te arunci cu capul înainte”, spune Albert Malaxa, proprietar de aerodrom.
O pasiune care adună tot mai mulţi adepţi. Lângă Bucureşti, şcolile private de pilotaj adună sute de cursanţi.
„Noi am făcut investiția treptat. Pot să spun că se ajunge lejer la 500.000 de euro. Cesna 206 a fost achiziționat de noi şi este in proprietatea companiei. Iar următoarele avioane pe care le-am avut au fost avioane închiriate”, spune Alina Sime, reprezentant al unei companiei aviatice.
Brevetul de pilot pentru un motodeltaplan este mai ieftin, de doar 2.000 de euro, iar ca să devii paraşutist plăteşti 1.400 de euro.
Un avion la mâna a doua costă aproximativ 120.000 de euro, dar costurile cu întreţinerea lui pot ajunge şi la câteva mii de euro pe an.