KazMunayGas, compania națională de petrol și gaze din Kazahstan, și China Energy Company Limited, au semnat vineri o serie de documente în cadrul unui parteneriat în cadrul KMG International NV, fostul grup Rompetrol, în care companie chineză va deține o participație de 51%, iar KazMunayGas, 49%, se arată în comunicat.
China Energy Company Limited își asumă, în cadrul parteneriatului, mai multe obligații, inclusiv să facă investiții în dezvoltarea de noi proiecte în Uniunea Europeană și țările adiacente Drumului Mătăsii.
„Sub denumirea „Silk Way” (Drumul Mătăsii), proiectul comun al companiei naționale din Kazahstan — KMG și al companiei din China — CEFC se va dezvolta având ca baza platforma Grupului KMGI. O echipă mixtă de lucru formată din experți din Kazahstan, China și România a realizat un volum important de activități pregătitoare — semnarea în 14 decembrie 2015 a Memorandumului de Înțelegere în prezenta prim miniștrilor din Kazahstan și China, dar și validarea pe 29 ianuarie 2016 de către părțile semnatare a Condițiilor principale ale tranzacției (Term Sheet)”, se arată în comunicat.
„Sunt convins că în parteneriat cu un investitor puternic, compania va reuși să avanseze considerabil, utilizând KMGI drept platforma comună pentru dezvoltarea business-ului”, spune Sauat Mynbayev, președintele KazMunayGas.
KMG International (fost Rompetrol Group NV), a fost preluat de KazMunayGas în 2007.
„E un conglomerat chinez care are afaceri în special cu petrol şi gaze, dar dezvoltă şi servicii financiare, transport, imobiliare, turism şi logistică. Are afaceri de 35 de miliarde de dolari. Această tranzacţie face parte din strategia globală a Chinei de a intra pe bătrânul continent prin tot felul de afaceri. De cealaltă parte, dacă ne uităm la KazMunayGas, e o companie care avea nevoie disperată de fonduri pentru a-şi reduce datoriile care, tot la sfârşitul lui 2014, se ridicau la 18 miliarde de dolari”, explică Stelian Muscalu, realizator Business Club.
El amintește că, în perioada în care era deținută de Dinu Patriciu, Rompetrol reușea rareori să raporteze profit.
Stelian Muscalu a vorbit și despre datoria istorică a Rompetrol: „Rămâne de văzut ce se va întâmpla, sunt cateva sute de milioane de dolari pe care statul român ar trebui să le recupereze”, a spus el.
Citiți și: