Într-un moment în care companiile aeriene, chiar şi cele low-cost, merg pe pierderi mari, pe piaţa din România intră noi jucători. Dar spre deosebire de anii de boom economic, curajul este ceva mai redus. Nu se mai merge pe planuri de expansiune foarte mari, pe multe rute. Un operator nou intrat pe piaţă vrea să ducă turişti din Tulcea spre Italia şi Germania, dar să şi aducă turiştii străini aproape de Delta Dunării. Dacă Fly Romania va avea succes, asta ar putea dezvolta turismul din zonă. Tulcea are la ora actuală un aeroport-fantomă.
După intrarea Carpatair în insolvenţă, industria aeriană din România nu pare să ofere prea multe oportunităţi. Unii operatorii au pierderi, alţii se menţin cu greu pe plus. Situaţia pieţei locale nu este de altfel singulară: mai toate companiile din Europa pierd bani la cursele din interiorul continentului. Singurele care mai aduc profit sunt destinaţiile de peste Ocean.
Presiunea pe preţuri este aşadar din ce în ce mai mare. O soluţie este un volum mai mare de turişti, aşa că operatorii aerieni introduc mai multe curse. O companie nou intrată pe piaţă, Fly Romania, controlată de omul de afaceri Ovidiu Tender, va opera curse de pe aeroportul din Tulcea, o aerogară unde acum bate vântul. În spatele ghişeelor de check-in nu stă nimeni, iar banda de bagaje nu funcţionează. Anul trecut, pe aici au trecut doar 1887 de călători, adică în medie, cinci pe zi.
Din luna mai, Fly Romania va zbura spre Bucureşti şi spre două oraşe din străinătate: Bergamo, Italia, şi Frankfurt, în Germania, dorind să atragă 10.000 de pasageri cu preţuri low-cost şi cu servicii la bord. O călătorie cu avionul din Tulcea în Capitală va costa aproape 50 euro şi va dura puţin peste o jumătate de oră. Cu autocarul, aceeaşi călătorie e de aproape patru ori mai ieftină, dar durează de cinci ori mai mult. La bord, cateringul ar fi gratuit, ca şi bagajul de cală de 20 de kilograme, la care se adaugă cel de mână, de maximum şapte kilograme, potrivit declaraţiilor lui Cătălin Buţu, directorul general al companiei aeriene.
Compania estimează pentru Tulcea un trafic de 10.000 de pasageri pe an, ceea ce nu ar fi o ţintă prea îndrăzneaţă. Numărul pasagerilor ar putea creşte dacă infrastructura este îmbunătăţită însă. Oficialii aeroportului fac planuri de investiţii în modernizarea pistei şi pentru un nou terminal de pasageri.
Planuri de extindere au mai ales companiile low-cost. Avioanele unei astfel de companii româneşti, care anul trecut au transportat peste 1,3 milioane de pasageri, vor zbura din vară şi spre Koln. Iar ca să fie pregătită pentru ce urmează, Blue Air, căci despre ea este vorba, îşi măreste flota.
Şi celelalte companii low-cost care operează la noi anunţă rute noi. Din Craiova se va zbura din iunie la Bologna, Roma, Dortmund şi Barcelona, şi din Bucureşti la Dublin, din aprilie. Compania naţională, Tarom, se orientează în special spre estul Europei sau chiar Asia. Tarom va opera zboruri directe între Bucureşti şi Moscova de la finalul lunii şi vrea să introducă şi o cursă spre Beijing cât de curând. Între timp renunţă însă la unele zboruri interne, precum Bucureşti - Sibiu.
Anul trecut, de pe principalele aeroporturi din ţară au zburat peste 10,5 milioane de pasageri.
Business Club