Reprezentanţii angajaţilor nu au reuşit până acum să obţină mărirea salarială dorită.
„Solicitarea noastră de creştere salarială a fost supusă negocierii: 350 de lei. Ne-au oferit până acum o creştere scrisă de 140 de lei”, spune Ion Iordache, vicelider de sindicat Dacia.
Majorările obţinute în fiecare an de angajaţii de la Dacia au făcut ca salariul mediu din companie să fie de două ori mai mare decât media pe economie.
„În timp ce la Dacia în anul 2013 salariul mediu brut a fost de 4.428 de lei la operatori, e adevărat și cu ore suplimentare care s-au lucrat duminica și sâmbăta, în economia națională, în aceeași perioadă din 2013, a fost de 2.224”, argumentează Constantin Stroe, vicepreşedinte Dacia.
Reprezentanţii Dacia au spus în repetate rânduri că, în acest ritm, România va pierde din producţie în favoarea fabricilor din Africa. Până şi sindicaliştii sunt conştienţi de această ameninţare
„Este o realitate pe care nu trebuie să o ocolim. Tangerul există, posibilităţile Tangerului sunt în creştere. Am ales să fim ponderaţi în ceea ce priveşte creşterile salariale”, adaugă Ion Iordache.
Analiştii susţin că România riscă să piardă locuri de muncă, dar şi capacitate de producţie.
„Este doar o problemă de timp până când presiunea factorilor de tip prețul orei de muncă sau eficiența lucrătorului își vor face simțită prezența și atunci se va pune problema sau se va lua serios în analiză de ce nu mutăm producția, chiar și de CKD-uri, chiar și toată linia de producție cu motoare, cutii de viteza și așa mai departe, de ce nu o ducem în Maroc sau în altă parte”, afirmă Sorin Iacob, consultant.
Anul trecut, în România a fost atins recordul de producţie: au fost fabricate peste 410.000 de autovehicule şi am depăşit astfel, în premieră, Italia, unde s-au fabricat 390.000 de autovehicule. În primul trimestru din acest an, însă, producţia de maşini a stagnat.