Navele „Eforie” şi „Mangalia” construite în Șantierul Naval Constanța în anii 1988 şi 1991 arată ca nişte epave aduse la cheu. În cabinele de comandă intră apă la fiecare ploaie.
Până acum şase ani, CFR Ferry - Boat Constanţa avea contracte cu Turcia şi Georgia. 35 de voiaje faceau anual cele două nave ca să transporte cereale, fier vechi, animale sau alimente. Timpul şi marea au distrus treptat vapoarele, iar managerii companiei n-au avut bani să le repare.
„Ca să le repunem pe linie în stare de funcționare și să le autorizăm ne costă în jur de 3 milioane de euro fiecare. (...) Ne gândim să intrăm într-o colaborare cu un operator naval cu care să le punem în funcție și să împărțim cheltuielile și să împărțim și beneficiile”, a declarat pentru Digi24 George Buruiană, director CFR Marfă.
În momentul de față pe cele două feriboturi mai lucrează doar 13 persoane. Ele asigură paza, dar și întreținerea. Munca lor nu mai împiedică, însă, efectul coroziv al timpului.
„Marinarii de uscat" se plâng și de lefurile mici.
„Statul la cheu este o situație mai comodă față de viața de pe mare. (Reporter: Dar nu la fel de frumoasă?) Nu la fel de frumoasă și nu la fel de plăcută...” , spune Nicoale Roșu, comandant de feribot.
„Sindicatele și-au dorit mereu să fie păstrate locurile de muncă care au fost la feribot. Totdeauna am dorit ca investiția făcută de stat în culoarul 4 să fie continuată ca un pod de către navele feribot peste Marea Neagră”, spune Gheorghe Spânu, lider sindical.
Cele două nave româneşti nu mai au nici certificatele necesare pentru desfășurarea activității pe mare. Documentele au expirat în 2012.