Măsura ar aduce o economie de 1% din produsul intern brut (PIB), adică jumătate din fondurile necesare administrării infrastructurii, a declarat, miercuri, ministrul Transporturilor, Dan Costescu, potrivit News.ro.
Banii economisiți ar putea fi folosiți pentru repararea căii ferate, spune ministrul.
"Calculul pe care l-am făcut în România: 10% din volumele de transport mutate de pe rutier pe feroviar ar însemna 1% economie din PIB. Dacă ţinem cont că necesarul de care are nevoie Ministerul Transporturilor pentru administrarea infrastructurii este de 2%, ne dăm seama că numai prin simpla mutare a acestui 10% se obţin practic jumătate din fonduri, sunt exact fondurile care ne lipsesc în acest moment”, a afirmat Costescu, într-o conferinţă de presă.
Oficialul a precizat că, dar ar beneficia de fondurilre suplimentare, Ministerul Transporturilor ar putea pune în aplicare "planul optimist" de implementare a proiectelor din Master Plan, în locul variante restrânse actuale.
Ministrul a dat exemplul altor state din UE, care au folosit transferul de volume din sistemul rutier către cel feroviar pentru a stimula creşterea economică.
"Noi înşine am făcut un calcul, ce ar însemna să folosim acest mijloc de transport mai ieftin la nivel organic. Dar la noi este oarecum deformat prin sistemul de subvenţii de la stat, care subvenţionează masiv acest mod de transport, nepunând taxe pe autostradă", a argumentat Costescu.
Documentul numit Cartea Albă a Europei favorizează modurile sustenabile de transport, între care şi cel feroviar, în detrimentul transportului auto. Migrarea transportului rutier spre calea ferată nu este însă simplă, din cauza stării tehnice proaste in care se găsește calea ferată. Potrivit datelor oficiale, viteza medie a trenurilor este de cca 50-60 km/oră pe ansamblul reţelei feroviare, reprezentând 40-60% din viteza de proiectare şi doar 37% din reţeaua curentă este electrificată, viteza comercială medie fiind pentru transportul de marfă de 21-22 km/h. Aceste apecte au dus la reducerea performanţei transportului feroviar de călători, cu cele 239 călătorii și km/loc.în 2011, România situându-se în urma multor ţări din regiune. Acest indicator este cu 66% mai mic decât media europeană de 650 călătorii și km/locuitor. Volumul de mărfuri transportate a scăzut constant din 2004 (de la 72 milioane tone în 2004 la 50 milioane tone în 2013).