Dacă în vara anului trecut ţara noastră se lăuda cu aproape cel mai ieftin carburant din Europa, acum am ajuns pe locul 9 la nivelul Uniunii Europene în privinţa scumpirii motorinei. Litrul costă aproape 7 lei, adică Peste 1 euro şi patruzeci de cenţi. În condiţiile în care salariul mediu este puţin peste 350 de euro lunar.
Olanda, de exemplu, are aproape acelaşi preţ al motorinei ca în România, dar salariile sunt de 7 ori mai mari. Suedezii, Finlandezii şi Danezii au şI ei salarii de peste 2000 de euro lunar, dar plătesc doar cu zece cenţi în plus, adică aproximativ cincizeci de bani mai mult, pentru fiecare litru de carburant.
Cel mai scump carburant este în Marea Britanie şi Italia. Peste un euro şi 60 de cenţi pe litru. Cu aproape 20 de cenţi mai mult faţă de preţul din România.
În ultimele 12 luni scumpirea este de aproximativ 1 leu pentru fiecare litru.
Preţurile nu au crescut însă peste noapte. Benzinăriile au adăugat un ban în fiecare zi pentru litrul de carburant, şi astfel în acest moment preţul motorinei se apropie de 7 lei, iar unele sortimente de benzină au trecut deja de 7 lei pe litru.
Preţurile au crescut în ultimul an, în principal, din cauza suprataxelor impuse de Guvern- accizei suplimentare la carburant şi aşa numita taxă pe stâlp. Cei mai afectaţi par a fi transportatorii.
Preţurile mari îi determină Pe oameni să caute soluţii alternative de alimentare pentru autoturisme şI au trecut pe GPL.
Carburanţi mai ieftini ca le noi găsim şi în Germania, Belgia sau Grecia. Asta deşi salariile acolo sar de o mie de euro.
Şi vecinii unguri şi bulgari plătesc cu până la 10 cenţi mai puţin pentru litrul de carburant, decât noi deşi au salarii apropiate.
„Avem un carburant scump , în condiţiile în care noi avem cele mai mari rezerve continentale de petrol, pe care le exploatăm”, spune Ioan Lixandru, specialist în transporturi.
Din cauza preţurilor românii au alimentat mai puţin. În ultimele 6 luni consumul a scăzut cu 3%, comparativ cu primul semetru din 2013.