Chiar dacă are studii de fezabilitate vechi de mai bine de un deceniu, Ministerul Transporturilor susține că știe ce terenuri vor fi expropriate și prin ce localități va trece cu exactitate autostrada Comarnic- Brașov.
În loc de un teren viran pe care să poată construi un picior de pod, cum îi indică planul autostrăzii Comarnic-Brașov, constructorul acesteia ar putea descoperi că acolo există o vilă care trebuie demolată. Acesta ar putea să se vadă nevoit să realizeze un nod rutier cu un drum național pe un teren în care este îngropată o conductă de gaze, iar soluția rutieră aleasă s-ar putea dovedi neadecvată traficului existent.
Acestea sunt riscurile la care se expune Ministerul Transporturilor care susține că știe prin ce localități trece autostrada și ce terenuri trebuie expropriate. Aceasta cu toate că ultimul studiu de fezabilitate făcut datează din 2006.
Ministerul Transporturilor nu pare însă deranjat de vechimea datelor. Răzvan Cuc, dă vești bune celor care petrec 1-2 ore bară la bară pentru a ajunge de la Predeal la Comarnic.
”M-am întâlnit astăzi cu toți primarii localităților pe unde va trece viitoarea Autostradă. Prezent la discuții a fost și Bogdan Toader, Președintele CJ Prahova. Administrațiile locale si judetele m-au asigurat de tot sprijinul pentru întocmirea documentațiilor necesare exproprierii terenului afectat, manifestandu-și întregul suport pentru implementarea acestui Proiect”, spunea pe pagina sa de Facebook, la finele săptămânii trecute, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc.
Traseul exact al unei autostrăzi sau terenuri care trebuie expropriate sunt însă informații pe care doar un studiu de fezabilitate le poate stabili. Lunile trecute, CNAIR a pus oficial cruce licitaţiei pentru revizuirea studiului de fezabilitate a loturilor de mijloc din autostrada Comarnic – Braşov, lansată acum doi ani. Contractul pentru realizarea studiilor de fezabilitate fusese semnat cu firma Consitrans. Acesta a fost reziliat deoarece realizarea studiului nu a avansat, costurile au crescut între timp, iar CNAIR nu a fost de acord să dea bani în plus.
Singurul studiu de fezabilitate care stă in picioare datează din 2002 și a fost actualizat în 2006, potrivit informațiilor furnizate de Guvern în 2015.
”Un studiu este făcut mai demult. Nu știu dacă mai seamănă, dacă nu cumva pe unde era traseul acum este un oraș sau o fabrică. Nu știu dacă mai poate fi folosit dar nu este prima lucrare făcută cu studii vechi la care apar probleme. La varianta ocolitoare Târgu Jiu au făcut podurile și au suspendat contractul pentru că au apărut șapte case pe care nu au putut să le demoleze după ce s-a făcut proiectul în urmă cu zece ani. Au rămas podurile părăsite în câmp. Deci nu ar fi prima chestie la cât de nepricepuți sunt”, spune directorul unei firme de proiectare și consultanță drumuri.
Că studiul din 2006 nu se mai potrivește cu realitățile din 2017 o demonstrează o prezentare făcută de Guvern în 2015. Studiul din 2006 stabilea o viteză de proiectare pentru autostradă de doar 80 de kilometri la oră, inferioară celei conforme cu standardele UE.
”Creșterea vitezei de proiectare până la 120 km/h pe întreg traseul (cu excepția zonelor de tunel unde s-a impus o viteză de 100 km/h pentru motive de siguranța circulației), în timp ce studiul de fezabilitate prevedea o viteză de proiectare de 80 km/h, incompatibilă în prezent cu standardele de proiectare si constructie a unei autostrăzi”, observa in 2015 Guvernul. O viteză de circulație mai mare impune curbe mai largi și deci alte terenuri care să fie expropriate. Vechiul studiu era considerat inadecvat și pentru faptul că platforma rutieră era prea îngustă (23,5 metri față de un necesar de 26 de metri care să permită amplasarea indicatoarelor rutiere corespunzătoare) sau pentru că traversa localitățile Bușteni și Sinaia, potrivit prezentării oficiale din 2015.
Sub presiunea opiniei publice dar și a premierului Mihai Tudose care a anunțat că va apela la Banca Mondială să construiască autostrada, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc face promisiuni. ”Sunt decis să supraveghez personal și permanent evoluția acestui Proiect și le-am spus si celor de la CNAIR că am nevoie de implicarea lor 24 h din 24”, afirmă el cu fermitate pe Facebook.