La o scurtă plimbare pe unul dintre bulevardele principale ale Capitalei, din zecile de magazine, mai mult de trei sferturi au lacătul pe uşă.
Lipsa clienţilor care s-au orientat către marile centre comerciale, dar şi chiriile exorbitante de pe marile artere comerciale, au făcut ca multe magazine să îşi închidă porţile.
Nu au rezistat nici magazinele de haine, nici cele de încălţăminte sau de cadouri. Explicaţia este simplă, spun specialiştii.
„Nu sunt locuri de parcare şi atunci şi cifra de afaceri a retailerilor e sub nivelul estimat. Preferă să închidă magazinele şi să caute zone cu trafic bun”, a spus Răzvan Sin, directorul departamentului de retail al unei companii imobiliare.
Iar chiriile plătite nu sunt nici ele mici. Cine vrea să închirieze un magazin în zona Centrală a Bucureştiului va achita între 60 şi 65 de euro pentru un metru pătrat. Va da însă chiar şi 70 de euro dacă magazinul este amplasat într-un centru comercial.
Cei care încă rezistă pe piaţă nu o duc nici ei prea bine. Vitrinele sunt pline de afişe cu promoţii, iar comercianţii speră ca măcar aşa să atragă noi clienţi, dar specialiştii spun că lupta cu mall-urile este deja pierdută.
„Centrele comerciale generează trafic datorită facilităţilor multiple pe care le oferă, ne referim atât la magazine cât la zone de petrecere a timpului liber, la restaurante şi cafenele”, a mai explicat Sin.
Pe un număr de clienţi tot mai mare mizează şi dezvoltatorii imobiliari. În toamna acestui an va fi inaugurat un centru comercial amplasat în cea mai nouă zonă de business a Capitalei. În Floreasca, la doar câteva minute de zona rezidenţială Pipera, a fost construită cea mai înaltă clădire de birouri. În acelaşi timp, anul acesta, în zona Chitila şi în apropierea stadionului Naţional ar putea începe construcţia a două noi malluri.