Măsluirea kilometrajului maşinilor second hand a ajuns să fie o uriaşă afacere, nu numai pentru samsari, dar şi pentru vânzătorii de componente. Autotuturismele care afişează mai puţini kilometri la bord decât în realitate le provoacă şoferilor români o pagubă cuprinsă între 300 şi 350 de milioane de euro pe an, estimează platforma InspectorAuto.ro.
Prin ascunderea kilometrajului real, preţul maşinilor second hand este umflat cu cel puţin 140 de milioane de euro. Sunt bani care ajung în buzunarele samsarilor. Alte 160 de milioane de euro costă componentele pe care şoferii trebuie să le schimbe după ce cumpără o maşină mai uzată decât credeau. Aceşti bani sunt încasaţi de service-uri şi de vânzătorii de componente, beneficiarii legali ai practicii modificării kilometrajului, care în sine nu este ilegală, dar care poate fi considerată înşelăciune. Luna trecută, mai mulţi deputaţi au depus un proiect de lege prin care această practică să fie descurajată prin pedepse de până la cinci ani de închisoare.
„Acești supranumiți samsari care cumpără mașini și le vând ca și o industrie până acum, nu au niciun fel de opreliști în a măslui datele tehnice ale mașinilor. Se întâmplă ca un cumpărător de bună credință cumpără un autovehicul care are în bord o sută de mii de kilometri și el de falpt are cinci sute de mii de kilometri”, spune Alexandru Nazare, inițiator al legii.
În primele 11 luni ale anului ale anului trecut au fost vândute în România 227 de mii de mașini la mâna a doua aduse din străinătate. Sunt de trei ori mai multe decât mașinile noi vândute în 2015. 80% dintre autoturismele rulate au avut kilometrajul dat înapoi estimează cei de la InspectorAuto.ro. Prin compararea datelor din sistemul Car-Pass, mașinile second hand aduse din Franța și Belgia au în realitate cu 91.000 de kilometri mai mult decât arată bordul. Dar cea mai mare parte dintre mașinile aduse în România sunt cumpărate de samsari din târgurile germane și apoi revândute în România. Există astfel posibilitatea ca o mașină să fi avut kilometrajul dat înapoi de două ori.
Sunt însă modalități prin care șoferii pot verifica dacă mașina pe care o cumpără arată datele corecte. Numărul șasiului este însoțit și de istoricul mașinii care poate fi consultat pe diverse site-uri. În același timp, uzura se vede cu ochiul liber în luciul care apare pe volan, schimbătorul de viteze sau pedale în urma folosirii lor intense.