Dorin Umbrărescu, Costel Cășuneanu şi Nelu Iordache au câştigat contracte pe bandă rulantă de la Compania Naţională de Drumuri şi Autostrăzi. Întâi au reabilitat drumuri naţionale şi au deszăpezit şoselele, apoi au început să construiască autostrăzi.
În 2013, familia Umbrărescu avea o avere estimată la peste 360 de milioane de euro. Mare parte din bani au venit de la cele două firme - UMB Spedition şi Tehnostrade - care erau abonate la contractele cu statul. Averea familiei Căşuneanu depăşea 130 de milioane de euro, iar Marcel Butuza, Florea Diaconu şi Sorin Vulpescu aveau şi ei în conturi peste 60 de milioane de euro.
Anul 2012 a fost însă dezastruos pentru regii asfaltului. Nelu Iordache a fost arestat pentru fraudă cu fonduri europene, iar firma lui Gerogică Cornu a intrat în faliment. Lucrurile mergeau din rău în mai rău, odată ce străinii au câştigat tot mai multe contracte.
În ultimii cinci ani, de exemplu, italienii au obţinut lucrări de peste un miliard de euro.
Astaldi, de exemplu, lucrează în vestul ţării, pe şantierul autostrăzii Pecica – Nădlac. A mai terminat înainte 100 de kilometri de şosea de mare viteză, dintre care 32 au nevoie aproape anual de reparaţii. Vorbim despre autostrada Arad-Timişoara, care ne-a costat peste 400 de milioane de euro.
Nu sunt singurii drumari din Peninsulă care au primit contracte în România. Cei de la Tirrena Scavi lucrează la asfaltarea a 82 de kilometri de autostradă, în timp ce Impregilio are deschise la noi trei şantiere, pentru care încasează 7 milioane de euro pe kilometru.
Acum, drumarii români mai prind lucrări doar dacă sunt în asociere cu o firmă străină. Dorinel Umbrărescu este singurul care îşi mai permite să participe singur la licitaţii. Firma sa va asfalta ultimii 27 de kilometri ai autostrăzii Lugoj-Deva, cu aproape 4 milioane de euro pe kilometru.
Unul dintre „regii asfaltului”, Theodor Berna, a fost arestat preventiv în dosarul în care este acuzat de evaziune fiscală şi spălare de bani.