Piața carburanților din România este concurențială, iar prețurile din țara noastră sunt printre cele mai mici din Europa, afirmă Mariana Gheorghe, CEO al OMV Petrom. Tot ea însă spune că prețurile carburanților din diferite țări ale UE nu pot fi comparate.
Mariana Gheorghe a precizat joi că datele de pe site-ul Comisiei Europene privind prețurile la carburanți din diferite țări nu sunt tot timpul comparabile, întrucât conțin elemente diferite.
"La ora actuală avem prețurile cele mai joase din Europa, a doua sau a treia poziție de jos. Datele pe care le folosim de la comunitatea europeană am mai spus-o și o repetăm, nu sunt întotdeauna date foarte comparabile. Unu: vorbim de prețurile din România, nu de prețurile Petrom. Doi: în acele prețuri, fiecare țară poate să raporteze și raportează elemente diferite. Din ceea ce am analizat noi, de exemplu, unele țări nu includ în aceste cifre medii vânzările de pe autostrăzi. Acestea au prețurile cele mai mari, pentru că și traficul și cererea sunt mai mari pe autostrăzi. Alte țări, de exemplu, includ costul cu stocurile de rezervă în taxe și nu în prețul produsului, la noi este inclus în prețul produsului. Și sunt și altfel de diferențieri care fac ca, deși este o bună referință prețul de la comunitatea europeană, nu este o reflectare exactă a unei comparabilități unu la unu", a explicat Gheorghe.
Gheorghe respinge concluziile Consiliului Concurenței
Ea a fost întrebată cum comentează un raport al Consiliului Concurenței, în care se arată că piața carburanților din România este una de tip oligopol.
"Noi credem că este o piață concurențială și funcțională, cu noi intrări de concurenți în ultimii ani. Numai anul trecut au fost construite peste 25 de stații noi de către diverși operatori, iar noi nu am construit atât de mult. Concurența este pe calitatea produselor, pe oferta de produse non-petroliere, lucru care se vede în fiecare zi. Piața a crescut cu 4,9% în retail, iar noi am crescut cu 5,2%", a susținut oficialul Petrom.
Gheorghe a mai spus că reprezentanții companiei vor conlucra cu cei ai autorității de concurență pentru a avea o imagine foarte clară a fenomenelor.
"Nu uitați că, în structura prețului nostru, jumătate din preț este taxarea, 30-35% este costul propriu-zis al produsului, respectiv producție și rafinare, și 10-15% sunt costuri legate de logistica, vânzarea și distribuția acestor produse, lucru care duce la diferențieri de la o țară la alta, în funcție de sistemul de distribuție, de sistemul de depozitare și de alte elemente de competitivitate de costuri", a adăugat Gheorghe.
Consiliul Concurenței a realizat o analiză a prețurilor carburanților din România, în comparație cu cele de pe piețele europene, în perioada 5 ianuarie — 5 iulie 2016, și a publicat un raport în luna octombrie 2016 potrivit căruia piața analizată are o structură de oligopol.
"Sectorul comercializării cu amănuntul de carburanți (benzină și motorină) ocupă un loc important în economia românească, având impact direct asupra celorlalte sectoare economice, precum și asupra consumatorilor. Caracteristicile principale ale acestui sector nu diferă foarte mult de restul țărilor europene, structura acestuia fiind, în linii mari, de oligopol. Mai exact, cea mai mare parte a ofertei de pe această piață este concentrată în portofoliul unui număr restrâns de companii petroliere (OMV Petrom, Lukoil, Rompetrol, MOL, Gazprom, SOCAR și NIS). Pe această piață mai activează, de asemenea, o serie de întreprinderi neintegrate vertical, cu resurse financiare inferioare celor din prima categorie, care administrează stații de distribuție carburanți", se arată în raportul citat de Agerpres.