Consumatorul român pare să prefere mall-urile din comoditate. Mall-urile de toate într-un singur loc. Magazine de haine, magazine de electronice, librării, locuri de joacă, cinematografe, restaurante şi nu în ultimul rând hipermarketuri. Unii clienţi intră în mall-uri special pentru supermarketurile sau hipermarketurile din ele. Alţii intră în supermarketurile mall-urilor după ce şi-au cumpărat haine sau au văzut un film.
În orice caz, mall-urile, cu gama lor largă de produse i-au îndepărtat aproape definitiv pe consumatori de magazinele stradale.
Un studiu CBRE arată că 70% dintre consumatori preferă centrele comerciale mari, adică mall-urile. 27% preferă centrele comerciale mici, care găzduiesc în general mai multe magazine de haine. Şi doar 2% preferă magazinele stradale.
Probabil că prăpastia dintre mall-uri şi magazinele stradale nu ar fi fost atât de mare dacă primăriile nu ar fi permis construirea marilor centre comerciale în interiorul oraşelor. În Occident, din motive de trafic şi de disciplină arhitecturală, mall-urile şi hipermarketurile sunt amplasate la ieşirea din oraşe. În România, de 20 de ani mall-urile sunt construite în cartierele de blocuri sau în zonele centrale. Sunt astfel mult mai aproape de clienţii lor.
În aceste condiţii, magazinele stradale au ratat startul în cursa cu marile centre comerciale. Şi e greu de spus dacă mai pot recupera distanţa pierdută. Toate încercările din ultimii ani de a transforma Calea Victoriei şi Bulevardul Magheru din Capitală în artere comerciale au fost sortite eşecului.
În tot acest timp, mall-urile şi-au fidelizat clienţii. Investiţiile în marile centre comerciale au tot crescut, un lux pe care magazinele stradale nu şi l-au permis.
Jumătate dintre consumatorii chestionaţi de CBRE spun că centrul comercial preferat a fost renovat sau extins în ultima perioadă. Iar un sfert dintre cei chestionaţi spun că în centrul comercial au apărut mărci internaţionale noi sau oferta de divertisment s-a extins.