Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) a amânat zilele trecute termenul de depunere a ofertelor pentru licitațiile de construire a unor variante de ocolire ale localităților Comarnic și Bușteni. Aceasta după ce CNADNR nu a putut răspunde în timp util numeroaselor solicitări formulate de participanții la licitații.
În cazul licitației pentru construirea variantei de ocolire Bușteni, a cărei lungime este de un kilometru, depunerea ofertelor, planificată inițial pentru joi, a fost amânată cu o lună, până pe 24 martie. Cât privește licitația pentru realizarea centurii Comarnic, lungă de 2,8 kilometri, depunerea ofertelor a fost amânată pentru 21 martie, trei săptămâni mai târziu decât ultimul termen stabilit de CNADNR, anume 29 februarie.
Amânările n-ar avea nimic deosebit în ele dacă nu ar fi decât o consecință a unei documentației proaste de licitație elaborate de către compania de drumuri. Atât procedura pentru Comarnic, cât și cea pentru Bușteni, se află fiecare la a șasea amânare. Primele termene de depunere a ofertelor fuseseră stabilite pentru decembrie 2016. Documentațiile însă conțin zeci de erori, sancționate de participanți. ”Societatea noastră a transmis mai multe cereri de clarificare la care nu a primit încă răspuns (...) în baza cărei legi Autoritatea Contractantă (CNADNR – n.red.) refuză să posteze listele de cantități, ce fac parte integrantă din studiul de fezabilitate (...) clarificările anterioare (...) induc și mai mult în eroare posibilii ofertanți”, spun reprezentanții unei firme participante la licitația pentru centura Comarnic.
Sunt reclamate contradicții între categoriile de personal cerute la proiecte, după cum apar acestea în diferite documente ale Companiei, lipsesc informații esențiale, precum coordonatele spațiale ale terenului, studiile hidrologice etc. În total participanții la licitație au formulat nu mai puțin de 50-60 de solicitări de clarificări. Observațiile sunt atât de multe încât CNADNR nici nu are cum să răspundă acestora în timp util. Ca urmare a faptului că răspunsurile companiei trebuie să vină cu cel puțin șase zile înainte de termenul de depunere a ofertelor, CNADNR s-a văzut obligată să amâne încă odată termenele, fără a fi clar dacă cele din martie vor fi respectate.
Deși sunt printre cele mai cerute, proiecte de dezvoltare a infrastructurii rutiere de pe Valea Prahovei sunt blocate în majoritatea lor. În toamna anului trecut CNADNR a primit zece oferte pentru construirea celui de-al cincilea sector de autostradă, respectiv Râșnov Cristian, însă după patru luni nu există un câștigător desemnat.
Licitația pentru primul sector de autostradă, cel care pornește din zona Comarnic, a fost și ea anulată după ce singurul ofertant, firma Spedition UMB, nu a răspuns întrebărilor CNADNR privind oferta sa. Licitațiile organizate pentru refacerea studiilor de fezabilitate pentru loturile intermediare 2,3 și 4 au fost și acestea anulate.