Acestea sunt prea uzate pentru a fi reparate şi vor fi date la fier vechi, în cadrul unei licitaţii care va avea loc joia viitoare. Preţul estimativ al materialului rulant este de aproximativ patru milioane de euro.
Acesta poate părea mic, dacă ne gândim că un vagon de călători nou poate ajunge la un milion de euro, iar unul modernizat costă 400.000 de euro.
Compania de transport călători pe calea ferată încearcă astfel să-şi reducă din datorii. La sfârşitul anului trecut, acestea erau de peste 380 de milioane de euro.
Glasul roților de tren sună a pagubă
Situaţia financiară a CFR Călători poate fi descrisă într-un singur cuvânt - dezastruoasă. Doar în ultimii cinci ani, compania feroviară a avut pierderi cumulate de peste un miliard şi jumătate de lei. Cea mai mare parte a acestei sume, de aproape un miliard de lei, a fost înregistrată anul trecut.
La aceste pierderi se adaugă datoriile de aproape 1,7 miliarde de lei pe care CFR Călători le are către stat sau către alte firme. „Vreau să vă spun că situația companiei e una foarte proastă astăzi. Datoriile companiei sunt uriașe. Din activitatea proprie nu poate fi revitalizată. O situație asemănătoare cu cea care a fost la CFR Marfă”, declara fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu.
Autorităţile atrag atenţia că problemele pe care le are CFR Călători afectează şi alte companii de stat.
„Căutăm soluții pentru a mai rezolva din pierderile istorice de la CFR Călători, unde trebuie făcut ceva. Infrastructura are pierderi din cauza neîncasării datoriilor și la rândul lor, infrastructura are datorii la furnizori”, atrăgea atenția premierul Victor Ponta.
Una din soluţiile găsite pentru redresarea companiei a fost renunţarea la rutele neprofitabile. De la începutul anului, mai bine de o sută de curse au fost anulate. De asemenea, a fost majorat preţul tichetelor de călătorie cu până la zece procente. Asta ar trebui să ducă la o creştere a încasărilor cu trei la sută.
În aceste condiţii, însă, numărul de călători pe calea ferată se va reduce şi mai mult. Anul trecut, CFR Călători a vândut mai puţin de 49 de milioane de bilete, de zece ori mai puţine decât în 1989.
Pierderile CFR Călători
2008 -260 milioane de lei
2009 - 210,3 milioane de lei
2010 - 86,4 milioane de lei
2011 +1,5 milioane de lei
2012 - 992,2 milioane de lei
(sursa: Ministerul Finanţelor)
Datoriile CFR Călători
1,67 miliarde de lei
(sursa: Ministerul Finanţelor)
Soluţii pentru redresare CFR Călători
- Anularea rutelor neprofitabile
- Reducerea consumului de motorină cu 800 de tone pe an
- Creșterea prețului biletelor cu până la 10%
Tot mai puţini clienţi la CFR Călători
1989 - 470 de milioane pasageri
2007 - 85,7 milioane pasageri
2010 - 57,6 milioane pasageri
2011 - 53,4 milioane pasageri
2012 - 48,6 milioane pasageri