În Statele Unite, sosirea unei companii din Silicon Valley pe bursă e ca o zi de sărbătoare. Toţi ochii sunt aţintiţi asupra ofertelor publice iniţiale, care atrag foarte mulţi bani. Anul acesta 13 companii IT americane s-au listat pentru 4,3 miliarde de dolari. În comparaţie, 11 companii IT europene şi-au vândut acţiunile pe bursă pentru mai puţin de două miliarde de dolari.
Însă, după ce ajung pe bursă companiile europene se mişcă mult mai bine decât cele americane, după cum arată o analiză Bloomberg. În prima lună după listare, acţiunile companiilor IT din Europa au crescut în medie cu 20% anul acesta, în vreme ce acţiunile IT-iştilor americani au crescut cu doar 6,7%.
Companiile din Silicon Valley sunt victimele entuziasmului pe care îl provoacă listarea. Odată ajunse pe bursă, investitorii analizează cu o mai mare atenţie activitatea şi rezultatele lor financiare şi constată că acţiunile sunt supraevaluate. Un rol important îl joacă şi fondurile speculative, care cumpără acţiuni la companiile IT din Statele Unite înainte de listare şi le vând imediat după oferta publică iniţială, când preţul lor încă este ridicat. În Europa companiile IT atrag în acţionariatul lor fonduri mutuale care investesc pe termen lung, aşa că au parte de o evaluare mult mai corectă înainte de listare. Iar evaluarea corectă aduce şi performanţa acţiunilor pe termen scurt.
De exemplu, acţiunile companiei suedeze de cloud computing CLX Communications au crescut cu aproape 50% în prima lună după listare, în vreme ce acţiunile unei companii asemănătoare din Statele Unite, Pure Storage, au crescut cu doar 3,7% după ofera publică iniţială. Mai ieftine, şi cu o creştere mai rapidă pe bursă, companiile IT din Europa ar putea convinge investitorii să le ofere mai mulţi bani pe viitor. Ar reduce astfel ecartul faţă de Statele Unite.
În ciuda performanţei scăzute pe care o au după listare, startup-urile din Silicon Valley continuă să impună tendinţele atunci când vine vorba de modul în care desfăşoară afacerile. Inclusiv companii americane din afara sectorului IT încearcă să le imite organizarea. Comericanţii Home Depot, Target sau Sears, dar şi firme din sectorul financiar precum Visa au înfiinţat laboratoare tehnologice. Nu numai că angajează ingineri şi programatori, dar încearcă să reproducă şi atmosfera de lucru din Silicon Valley cu spaţii de relaxare şi mâncare gratuită pentru angajaţi. Potrivit Marketwatch, aceste companii încearcă să evite soarta firmelor de taxi care au fost date peste cap de apariţia aplicaţiei Uber. Prin urmare, jucători mari din diverse industrii nu numai că încearcă să ţină pasul cu tehnologia, ci vor să fie chiar ei cei care generează inovaţia.