La inflația din luna septembrie au contribuit prețurile mărfurilor alimentare, care au scăzut cu 6,47% față de septembrie 2014. În schimb, prețurile mărfurilor nealimentare au crescut cu 0,54% de la an la an, iar tarifele serviciilor au urcat cu 1,99%.
În ceea ce privește inflația lunară, aceasta a fost determinată de avansul prețurilor alimentelor și al serviciilor, cu 0,9% și, respectiv, 0,13%, în timp ce mărfurile nealimentare s-au ieftinit cu 0,15%.
„Prețurile de consum în luna septembrie 2015 comparativ cu luna septembrie 2014 au fost mai mici cu 1,7%, măsurate prin IPC (indicele prețurilor de consum — n.r.) și cu 1,5%, măsurate prin IAPC (indicele armonizat al prețurilor de consum — n. r.)”, spune INS.
În luna septembrie 2015, ponderea mărfurilor și serviciilor care au înregistrat o scădere a prețurilor, comparativ cu septembrie 2014, este de 38,8%, cele care au avut creșteri cuprinse în intervalul 0 — 2,5% dețin o pondere de 34,1%. Mărfurile și serviciile ale căror prețuri au crescut cu mai mult de 2,5% dețin o pondere de 27,1%.
Creșterea medie a prețurilor de consum în ultimele 12 luni (octombrie 2014 — septembrie 2015) față de precedentele 12 luni (octombrie 2013 — septembrie 2014), calculată pe baza IPC, este de 0,0%. Determinată pe baza IAPC, creșterea este de 0,2%.
Începând cu data de 1 iunie 2015 a intrat în vigoare extinderea aplicării cotei reduse de TVA de 9% pentru livrarea alimentelor și băuturilor.
Banca Națională a României (BNR) a revizuit în jos prognoza de inflație pentru anul în curs, aceasta urmând să se mențină în teritoriu negativ în următoarele trei trimestre, iar apoi să revină în teritoriu pozitiv, a declarat, pe 4 august, guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, într-o conferință de presă. El a precizat că, potrivit estimărilor BNR, inflația va rămâne sub nivelul minim al intervalului de variație (1,5% — n. r.) până la începutul anului 2017.
Potrivit lui Isărescu, România nu riscă intrarea în deflație, deși se estimează că inflația va rămâne în teritoriu negativ în următoarele trei trimestre, pentru că se înregistrează o creștere a consumului de 6%, iar până la finalul anului poate ajunge la 10%.