Avertisment. Doar două din 10 autorități de management sunt acreditate de CE, spune europarlamentarul român Siegfried Mureșan, raportor al Parlamentului European.
România n-are niciun proiect major de infrastructură care să fie demarat din fondurile UE pentru perioada 2014-2020 dar aceasta nici nu este un păcat căci ne lipsesc inclusiv autoritățile de management care să aprobe plățile și să le înainteze la Comisia Europeană. Din acest punct de vedere stăm cel mai prost, inclusiv față de Bulgaria sau Ungaria. Uniunea Europeană va avea în anul 2018 cel mai mare buget de până acum, cu o creştere semnificativă a banilor disponibili în casă pentru plata beneficiarilor de fonduri europene, însă România are în acest moment prea puţine autorităţi de management acreditate pe lângă Comisia Europeană, care să absoarbă aceşti bani, a atras atenţia, marţi, într-un interviu acordat HotNews.ro, la Bruxelles, europarlamentarul PMP / PPE Siegfried Mureşan, raportorul Parlamentului European pentru proiectu de buget al UE 2018.
Potrivit acestuia draftul de buget prezentat marţi, de comisaruleuropean pentru buget Gunter Oettinger, Comisiei de Buget a PE, prevede o creştere cu un sfert a banilor disponibili în materie de politică de coeziune, fonduri structrale, aşa cum solicitase Mureşan anterior, ca negociator-sef al Parlamentului European.
"Esenţial pentru mine este ca UE să aibă cât mai mulţi bani în casă pentru a plăti imediat beneficiarii de fonduri europene. România are o problemă însă. Pentru că banii să poată ajungă la beneficari, România trebuie să aibă acreditate acele autorităţi de management, doar atunci se vor putea face plăţile de la UE.
La nivel european, din 560 de autorităţi de management sunt acreditate 460 în momentul de faţă, deci cam 80%. În Polonia sunt acreditate 24 din 25, în Cehia, Bulgaria, câte 10 din 11, în Ungaria 9 din 10. Deci fie 10 din 11, fie 9 din 10 , fie 24 din 25.
În România sunt acreditate 2 din 10, deci foarte puţine" - a avertizat Siegfried Mureşan.
Potrivit unei situaţii oficiale prezentate la 28 aprilie 2017 de către Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, 3 autorităţi de management au fost acreditate până în prezent:
- Programul IPA de cooperare transfrontalieră România - Republică Serbia 2014 - 2020;
- Programul de cooperare transfrontalieră INTERREG V-A România - Bulgaria;
- Programul operaţional Ajutorarea Persoanelor Dezavantajate.
Acestea sunt însă autorităţi de management pentru programe marginale, cu sume relativ reduse. În schimb, principalele programe pentru fonduri UE sunt gestionate de autorităţi de management încă neacreditate.
Spre exemplu din lista autorităților de management acreditate lipsește Ministerul Fondurilor Europene, responsabil pentru Programul Operațional Infrastructură Mare, al Ministerului Transporturilor. ”Pierderea” nu este mare cum majoritatea banilor pe partea de autostrăzi vor fi folosiți pentru încheierea proiectelor începute în exercițiul 2007-2013 și care ar fi trebui terminate până în prezent. În acest caz autoritatea de management va fi cea din perioada 2007-2013, anume Ministerul Transporturilor. Cum grosul banilor merge pe vechile proiecte, cele noi nu au finanțare. Autostrăzi importante precum Tg Mureș Iași vor aștepta următorul exercițiu financiar.